COVID-19 / Ook onder de huidige omstandigheden staan de professionals van Renault Trucks voor u klaar om u daar waar nodig te helpen om uw activiteiten onder de best mogelijke omstandigheden voort te kunnen zetten. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen met uw vaste contactpersonen. Renault Trucks staat voor u klaar.

Nieuws


 

23.03.2021

VERKOOPRESULTATEN 2020 - RENAULT TRUCKS HOUDT STAND EN BLIJFT ZICH INZETTEN VOOR ZIJN KLANTEN

Meer dan 90% van het verkoopnetwerk van Renault Trucks bleef open op het hoogtepunt van de pandemie.

In een jaar dat gekenmerkt werd door een ongekende gezondheidscrisis, was de prioriteit van Renault Trucks om de activiteit van zijn klanten in stand te houden. Meer dan 90% van de verkoop- en servicepunten van Renault Trucks bleven hun klanten en hun vrachtwagens verwelkomen tijdens het hoogtepunt van de pandemie.
In deze ongekende context en ondanks een daling van het volume, met een totaal van 41.117 gefactureerde voertuigen in 2020, heeft Renault Trucks zijn marktaandeel weten te behouden. Een positieve indicator is dat Renault Trucks een stijging van het aantal orders heeft genoteerd van 12% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Meer dan 90% van het verkoopnetwerk van Renault Trucks bleef open op het hoogtepunt van de pandemie

Op 18 maart 2020 besloot Renault Trucks, om de veiligheid van zijn medewerkers te beschermen, zijn vier Franse fabrieken te sluiten. De productie werd geleidelijk hervat vanaf 23 april 2020.

De eerste prioriteit van Renault Trucks in 2020 was echter om zijn klanten bij te staan en hen te helpen hun werk voort te zetten, wat tijdens de crisis van vitaal belang was. Tijdens de lockdown in maart is de fabrikant erin geslaagd meer dan 90% van zijn verkoop- en servicenetwerk over de hele wereld open te houden, dankzij de invoering van zeer strenge gezondheids- en veiligheidsregels.

Facturering daalt, maar orders stijgen
De pandemie en de daaruit voortvloeiende economische crisis hebben in 2020 een sterke impact gehad op de vrachtwagenmarkt.
Het facturatievolume van Renault Trucks voor 2020 volgt de markttrend en daalt met 24% tot 41.117 voertuigen.

De facturering is als volgt verdeeld:

Verdeling van de facturatie per bestemming
Europa (zonder Frankrijk): 19.019 gefactureerde voertuigen
Frankrijk: 17.937 gefactureerde voertuigen
Rest van de wereld: 4.161 gefactureerde voertuigen

Opsplitsing van de facturatie per tonnage
Zware en middelzware voertuigen: 26.246 gefactureerde voertuigen
Lichte voertuigen: 14.871 gefactureerde voertuigen

Voor 2020 is er een positieve indicator te noteren: Renault Trucks noteert een stijging van het aantal bestellingen met 12% ten opzichte van 2019.

Marktaandeel behouden in Europa, onbetwiste leider in Frankrijk
In Europa heeft Renault Trucks, dankzij de oprichting van organisaties die zich volledig aan het merk wijden en de creatie van flexibele aanbiedingen die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de klanten in tijden van crisis, stand gehouden in een woelige markt.

Op de Europese markt voor voertuigen van meer dan 6 ton noteerde de Franse fabrikant in 2020 een stabiel marktaandeel van 8,5%. Het marktaandeel in het segment van meer dan 16 ton is onveranderd gebleven op 8,8% en in het middensegment (6-16 ton) is het met 0,3 procentpunt gestegen tot 6,6%.

In Frankrijk blijft Renault Trucks op de thuismarkt de onbetwiste leider met een marktaandeel >6 ton van 28,3%, een stijging van 0,6%.

Positief is dat Renault Trucks in het laatste kwartaal van 2020 een stijging van 40% van het aantal orders noteert ten opzichte van het voorgaande jaar (Q4 2020 vs Q4 2019).

Internationale verkoop stijgt met 16%
Internationaal noteerde Renault Trucks een stijging van de gefactureerde omzet met 16%.

2020 werd met name gekenmerkt door een sterk herstel in Algerije, een historische markt voor Renault Trucks, met 1.100 gefactureerde vrachtwagens, een stijging van 80% ten opzichte van 2019. Dankzij zijn assemblagefabriek in Meftah heeft de Franse fabrikant zijn leiderspositie in Algerije geconsolideerd met een marktaandeel van 47,8% op de markt van Europese fabrikanten van meer dan 16 ton.

Op de levendige Turkse markt heeft Renault Trucks een zeer sterke groei van de gefactureerde verkopen gerealiseerd, van 640 voertuigen in 2019 tot 1.061 in 2020.

Vermeldenswaardig zijn de goede prestaties in Afrika ten zuiden van de Sahara, waar Renault Trucks een speciale range gebruikte voertuigen aanbiedt (Renault Trucks T X-Port en T X-64, omgebouwd in de Used Trucks Factory). Renault Trucks verkoopt op deze markten ook een extra veilige editie van zijn K-range, de Renault Trucks K Safety Edition.

Recordaantal verkochte tweedehands vrachtwagens: stijging van 9%
Gebruikte vrachtwagens is een strategische sector voor Renault Trucks. Dankzij de acties die de fabrikant heeft ondernomen met betrekking tot de specificaties van nieuwe vrachtwagens (met het oog op hun toekomstige komst op de markt van tweedehands vrachtwagens) en de initiatieven die tijdens de pandemie zijn genomen op het gebied van financieringsflexibiliteit; het gemak waarmee contracten kunnen worden onderbroken, enz., wist Renault Trucks een recordvolume aan facturen te noteren met 10.308 gefactureerde tweedehandsvoertuigen. Een stijging van 9% ten opzichte van 2019.

Renault Trucks heeft ook zijn prestaties op het gebied van service voor gebruikte vrachtwagens aanzienlijk verbeterd, met een servicepenetratie die ten opzichte van 2019 met 4 punten is gestegen tot 28%. Het aantal verkochte gebruikte vrachtwagens met een Selection-garantiecontract is in 2020 ook met 25% gestegen.

Een unieke positie op de markt van tweedehands vrachtwagens
Renault Trucks kiest voor een volledig vernieuwende benadering van de markt van tweedehandsvoertuigen. Deze strategie is uniek op de markt en is gebaseerd op upcycling en recycling.

Het beste voorbeeld hiervan is de Used Trucks Factory, een gespecialiseerde werkplaats voor de transformatie van gebruikte vrachtwagens die geïntegreerd is in de productiesite van Bourg-en-Bresse. De ombouw die daar plaatsvindt, is het product van specifieke R&D-studies en voldoet, wat het industriële fabricageproces en de kwaliteitscontrole betreft, aan dezelfde hoge normen als die welke voor de fabricage van nieuwe voertuigen gelden. In 2020 werden 500 extra voertuigen gefabriceerd in de Used Trucks Factory en dit jaar werden nieuwe modellen gelanceerd, zoals de Renault Trucks T X-64, een voertuig dat specifiek bestemd is voor de Afrikaanse markt en het Midden-Oosten.

Renault Trucks werkt ook aan de implementatie van een eigen recycling en hergebruik van onderdelen voor vrachtwagens, met Indra Automobile Recycling. Dit project is goedgekeurd door het Franse milieuagentschap ADEME.

Als echte pionier op het gebied van de aanpak van tweedehandsvoertuigen verandert Renault Trucks de activiteit en de aankoopgewoonten en versnelt het de overgang naar een circulaire economie.

Renault Trucks blijft fors investeren in elektrische mobiliteit
Renault Trucks heeft ambitieuze doelen gesteld voor elektrische mobiliteit in termen van verkoopvolumes. De fabrikant heeft aangekondigd dat elektrische voertuigen in 2025 10% van zijn totale voertuigverkoop zal vertegenwoordigen en 35% in 2030. Het uiteindelijke doel is om in 2040 100% van zijn voertuigen zonder fossiele brandstoffen te leveren.

De fabrikant doet enorme investeringen om dit doel te bereiken. In maart 2020 is in de fabriek in Blainville-sur-Orne begonnen met de serieproductie van de tweede generatie elektrische voertuigen die  nu beschikken over de grootste elektrische actieradius op de markt. De Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. en Master Z.E. vormen een range van 3,1 tot 26 ton die beantwoordt aan de stedelijke behoeften op het vlak van levering, distributie en afvalinzameling.

Om zijn klanten te helpen hun energietransitie te versnellen, heeft Renault Trucks een nieuwe verkooporganisatie opgezet die zich specifiek bezighoudt met elektrische mobiliteit.

Tegelijkertijd blijft de fabrikant investeren in de uitbreiding van de elektrificatie van zijn voertuigen range naar alle gebruikstoepassingen. Vanaf 2023 zal er een elektrische range beschikbaar zijn voor elk segment, namelijk distributie, bouw en lange afstand.