Welkom bij Renault Trucks
Nieuws
Alles wat je moet weten over de subsidieregelingen
#JoinTheGoodMove
Sep. 10 2024

Door: Maarten Niland (mei'25 update)
In 2025 zijn er diverse subsidieregelingen beschikbaar zijn voor de aanschaf van trucks. Welke regelingen zijn dat precies, en wat zijn de specifieke inhoud en voorwaarden van deze subsidies? Op deze pagina vind je alle benodigde informatie.
De overheid is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe subsidie, verlengt enkele bestaande subsidies en wijzigt de voorwaarden van sommige reeds bestaande subsidies. Hier volgt een overzicht van de in 2025 beschikbare subsidies:
- De Subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens (AanZET) - 2 rondes
- De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwverkeer (SSEB)
- Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is vervallen per 1-1-2025
- MIA (Milieu Investeringsaftrek).
- EIA (Energie Investeringsaftrek)
- Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Advies.
- Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA)
- Andere provinciale subsidies.
Wat houdt de AanZET-subsidieregeling voor zero emissie trucks in?
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een regeling gericht op ondernemers die de aankoop of lease van nieuwe, volledig emissievrije vrachtwagens overwegen. Deze subsidie is twee keer in 2025 verkrijgbaar. De eerste ronde is al geweest. De tweede ronde volgt 30 september 2025. Er is dan € 30.000.000 beschikbaar.
Wat zijn de criteria om in aanmerking te komen voor de AanZET-subsidie?
- De aanvrager dient een niet-definitieve opdrachtbevestiging (getekende order) te hebben, waarin een ontbindende voorwaarde is opgenomen.
- Indien de subsidie wordt toegekend, ontvangt de aanvrager 70% van het bedrag en de overige 30% bij het vaststellingsmoment. Dit is gewijzigd t.o.v. 2024.
- Het ontvangen subsidiebedrag kan vervolgens worden gebruikt voor de aanschaf van de truck.
- Het voertuig dient binnen 12 maanden na ontvangst van de subsidie op naam van de aanvrager geregistreerd te worden en dit dient voor een periode van 4 jaar zo te blijven. Dit met de mogelijkheid om deze periode, door onvoorziene omstandigheden, één keer met 9 maanden uit te stellen.
- Bij operationele lease dient de looptijd minimaal 48 maanden te zijn.
- Het dient te gaan om een nieuw voertuig, wat inhoudt dat de datum van eerste toelating, datum eerste inschrijving in Nederland en datum tenaamstelling overeen moeten komen.
- Let erop dat er slechts één aanvraag voor één vrachtwagen, per onderneming, per dag ingediend kan worden.
- Sale-en-Lease-Back constructies zijn mogelijk.
Hoeveel subsidie kan ik krijgen bij de AanZET?
De maximale subsidie varieert in 2025 van EUR 15.200 voor een lichte bakwagen voor een groot bedrijf tot EUR 115.200 voor een zware bakwagen of trekker voor een klein bedrijf.

Wijzigingsregeling Aanschafsubsidieregeling zero-emissie truck AanZET document van de internetconsultatie geschreven door M.G.J. Harbers Minister van infrastructuur en waterstaat.
Let op: voor het definiëren in welke type onderneming uw onderneming valt is er een MKB-toets die u dient uit te voeren. Deze wijkt van de reguliere KvK ondernemingsdefinitie.
Kijk op de website van de RVO voor meer informatie.
Wat houdt de Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) in?
De SSEB is in eerste instantie opgezet voor de aanschaf van nieuwe, emissievrije bouwmachines. Echter, vrachtwagens met bepaalde opbouw kunnen ook in aanmerking komen voor de SSEB-subsidie. Afhankelijk van de opbouw (die ingezet moet worden in de bouwsector) en de juiste SBI-code, kunt u aanspraak maken op de SSEB-subsidie. Deze subsidieronde vond 5 maart 2025 plaats. Op 29 april 2025 was er nog € 29.000.000 beschikbaar. Exacte voorwaarden hiervoor zijn nog niet bekend. De eisen van de afgelopen ronden waren als volgt:
- Een niet-definitieve opdrachtbevestiging of order.
- Een referentieofferte van het betreffende voertuig is niet meer nodig..
- De MKB-toets van de RVO-website hebt ingevuld.
- Het juiste e-herkenningsniveau (niveau 3) hebt.
- Zorg voor de juiste opbouw. (carrosseriecodes C1 t/m C7)
- Zorg voor de juiste SBI-code.
Wat valt onder de juiste opbouw?

Wat valt onder juiste SBI-code?
SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739, 77399. Deze kunt u in mijn KvK vinden.
Wat houdt de SEBA-subsidieregeling in?
De SEBA regeling is per 1-1-2025 vervallen.
Naast de bekende AanZET- en SSEB-subsidieregelingen zijn er ook andere regelingen beschikbaar waar u gebruik van kunt maken bij de aankoop van een vrachtwagen:
Naast de bekende AanZET- en SSEB-subsidieregelingen zijn er ook andere regelingen beschikbaar waar u gebruik van kunt maken bij de aankoop van een vrachtwagen:
MIA
De Milieu Investering Aftrek (MIA) is een aantrekkelijke regeling voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. De MIA biedt ondernemers een fiscaal voordeel. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kunt u de zogenoemde milieulijst vinden. Deze lijst bevat alle bedrijfsmiddelen en technieken die voor de MIA in aanmerking komen.
Met de MIA kunt u profiteren van een investeringsaftrek van het investeringsbedrag, wat kan resulteren in een netto belastingvoordeel. Hoeveel het voordeel is iis afhankelijk van het MIA percentage (meestal 36%) en hoeveel vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting u betaalt.
De MIA-regeling is over het algemeen het gehele jaar beschikbaar, maar dient u binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting aan te vragen. De RVO heeft aangegeven dat men in 2025 zich aan het budget moet houden. Dit in tegenstelling tot de afgelopen jaren.
Let op! De MIA kan sinds 1-1-2025 niet meer gecombineerd worden met de AanZET of SSEB. ALS u geen gebruik kunt maken kunt u MIA aanvragen voor de elektrische truck, bedrijfsauto, e-cargo bike en laadpaal.
De volgende percentages zijn van toepassing:
- MIA voor een elektrische vrachtwagen (chassis) is 36%
- MIA voor een Elektrisch aangedreven werktuig op een truckchassis 27%
- MIA voor een elektrische bedrijfsauto is 27%
- MIA voor een elektrisch aangedreven truckmixer is 45%
- MIA voor een Elektrisch aangedreven bakfiets of cargobike is 36% MIA en 75% Vamil
- MIA voor een oplaadpunt voor elektrisch aangedreven zware voertuigen en mobiele werktuigen 45%
EIA
De Energie Investeringsaftrek (EIA) is een aantrekkelijke regeling voor ondernemingen die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen, maar voor wie de overstap naar volledige emissievrijheid nog een brug te ver is. Deze regeling is van toepassing op bedrijven die geld steken in bedrijfsmiddelen die bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot, energiebesparing of de inzet van duurzame energie. Voorbeelden van bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de EIA zijn de Turbo Compound, het optievision systeem, lichtmetalen velgen, bandenspanningssystemen en de extra stuurbare lift-as bij een 6x2 configuratie. Bedrijven kunnen met de EIA tot 40% van de investeringskosten aftrekken van hun winst, wat resulteert in een lagere fiscale winst en dus minder te betalen belasting.
Provinciale subsidies
Daarnaast zijn er op dit moment verschillende provinciale subsidies beschikbaar waarvoor al ingeschreven kan worden. De provincie Gelderland loopt hierin voor op:
- LNG: https://www.gelderland.nl/subsidies/duurzame-vrachtauto
- DC-snellader en stationaire batterij: https://www.gelderland.nl/subsidies/dc-snellader-en-stationaire-batteri
- Voorfinanciering ontwikkelkosten windpark, zonnepark of waterenergie-installatie: https://www.gelderland.nl/subsidies/voorfinanciering-ontwikkelkosten-windpark-of-zonnepark
SPRILA
De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf biedt financiële ondersteuning aan ondernemers die op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen willen aanleggen. De aanvraagperiode loopt van 25 maart 2025 tot 19 december 2025.
Hoofdpunten:
- Doelgroep: Ondernemers en concessiehouders van openbaar vervoer in Nederland met een KvK-inschrijving. Exploitanten van laadinfrastructuur komen alleen in aanmerking voor hun eigen voertuigen of die van werknemers.
- Subsidie: Maximaal € 350.000 per aanvrager per kalenderjaar, afhankelijk van de soort laadinfrastructuur en het vermogen van de laadstations. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximum.
- Voorwaarden: U kunt subsidie aanvragen voor AC- of DC-laadstations, afhankelijk van het vermogen, en eventueel een stationaire batterij als aanvulling.
- Aanvraagprocedure: Aanvragen kan vanaf 15 maart via Mijn RVO, waarbij eHerkenning niveau 3 vereist is. De subsidie kan deels als voorschot worden uitgekeerd als het bedrag hoger is dan € 25.000.
Bij deze regeling wordt er verschil gemaakt tussen twee soorten aanvragen.
De grens van € 25.000 subsidiebedrag bij de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf bepaalt de wijze waarop u de subsidie moet aanvragen en de procedure die daarbij hoort.
Subsidiebedrag lager dan € 25.000:
- Aanvraag na voltooiing: Als het subsidiebedrag lager is dan € 25.000, moet u eerst de laadinfrastructuur laten aanleggen. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond, dient u binnen 13 weken de subsidieaanvraag in.
- Directe vaststelling: Bij toekenning wordt de subsidie direct vastgesteld en ontvangt u het volledige bedrag in één keer. U hoeft geen verdere verantwoording af te leggen na de subsidieaanvraag, behalve dat de werkzaamheden voltooid zijn.
Subsidiebedrag hoger dan € 25.000:
- Aanvraag voorafgaand aan uitvoering: Bij een subsidieaanvraag van meer dan € 25.000 moet u de aanvraag indienen voordat u een opdracht geeft voor de werkzaamheden. Een getekende offerte geldt als een verstrekte opdracht, en dit moet dus plaatsvinden ná de indiening van de aanvraag.
- Voorschot en vaststelling: Na goedkeuring van de subsidie krijgt u een voorschot van 50% van het subsidiebedrag. Na afronding van de werkzaamheden dient u binnen 24 maanden een vaststellingsverzoek in, waarna u het resterende bedrag ontvangt. Dit vaststellingsverzoek wordt beoordeeld op basis van de uitvoering en de gemaakte kosten.
Bij deze subsidieregeling dient rekening te worden gehouden met een langere voorbereidingstijd gezien er meerdere documenten vereist zijn.
Voor verdere details hierover en voor het terugkijken van het Webinar kijk op de SPRILA subsidie pagina van de RVO.
Verder kunt u mogelijk ook in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA), maar deze moet apart worden aangevraagd en kan niet gecombineerd worden met SPRILA.
SPULA
De Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) ondersteunt bedrijven bij de aanleg van publiek toegankelijke laadstations voor zware elektrische voertuigen. De subsidie bedraagt €19.000 per laadstation van 200-350 kW en €43.000 voor laadstations boven 350 kW. Ook kan subsidie worden aangevraagd voor een stationaire batterij. Voorwaarden zijn onder andere dat de laadstations publiek toegankelijk zijn, op hernieuwbare energie draaien en binnen 24 maanden operationeel zijn. Aanvragen kunnen worden ingediend van 13 mei tot 19 december 2025.
Ook bij deze subsidieregeling dient rekening te worden gehouden met een langere voorbereidingstijd gezien er meerdere documenten verreist zijn.
Meer informatie vind je op de RVO-website.
Waar moet ik op letten bij mijn laadinfra?
Zorg ervoor dat er minimaal één laadpaal is voorzien van een meter met MID-certificering. In het geval van meerdere laadpalen is het toegestaan om verschillende laadstations in groepen achter één MID-gecertificeerde meter te plaatsen.
Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal dit op deze pagina worden gepubliceerd. Houd deze pagina daarom goed in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Wanneer er nieuwe informatie beschikbaar komt, zullen wij dat hier delen. Vergeet dus niet om regelmatig deze pagina te bekijken, zodat u altijd op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen.