Rapportage

Mijn doel is om in elke stad elektrische vrachtwagens te hebben!

#JoinTheGoodMove

Electromobility

Green Energies

5min
7 KEY POINTS TO CONSIDER WHEN SWITCHING TO ELECTRIC TRUCKS

Ik vind de vrachtwagens van morgen uit

Philippe Le Brusq is ingenieur e-mobiliteitssystemen bij Renault Trucks. Hij werkt al 13 jaar aan elektrische en hybride vrachtwagens in de stad.

" Het is Toulouse op een koude, droge ochtend in februari 2003 en ik ben een student die elektronica studeert. Zoals elke dag, en ondanks het feit dat mijn ramen dicht zijn, word ik gewekt door het lawaai van de bestelwagen onder mijn studentenkamer. Met al het lawaai dat die vrachtwagen maakte, had ik zeker geen wekker nodig... een stille motor hoorde je in die dagen nog maar zelden. Maar wat als er een elektrische revolutie zou komen? Op een dag zou ik een stille vrachtwagen uitvinden...

Spoel door naar vandaag en ik ben er bijna. De elektrische stadsvrachtwagen is ecologisch, economisch en sociaal volkomen zinvol.

 

De CO2-uitstoot beperken is een echte uitdaging voor zware vrachtwagens

De afgelopen 13 jaar heb ik in het ontwerpbureau van de AB Volvo Group gewerkt als ingenieur e-mobiliteitssystemen, en al die tijd heb ik geprobeerd mijn vaardigheden op het gebied van elektronica in te zetten voor de ontwikkeling van duurzamere oplossingen. Een minder vervuilende vorm van vervoer die minder energie verbruikt en compatibel is met hernieuwbare energiebronnen is voor mij een prioriteit en een persoonlijk doel! Op plaatselijk niveau is het namelijk, nu er steeds meer mensen in steden wonen, van essentieel belang om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijne deeltjes terug te dringen. En het is even noodzakelijk dat wij onze CO2-uitstoot wereldwijd verminderen. Maar ook het beperken van de geluidsoverlast en het comfortabeler maken van industriële voertuigen zijn belangrijke doelstellingen voor de gemeenschappen.

Een van de dingen waar ik in mijn werk het meest trots op ben, is om te zien dat na een decennium van inspanningen, de investering van miljoenen euro's en vele verlaten prototypes, elektrische vrachtwagens nu in massaproductie zijn bij Renault Trucks. Dit voorjaar is onze fabriek in Blainville (Link naar een ander blogbericht: "My plant's gone electric) bij Caen begonnen met de massaproductie van deze vrachtwagens van 16-26 ton, met een dagelijkse actieradius van 125 tot 250 mijl. Zij zijn perfect ontworpen voor gebruik in stedelijke en voorstedelijke gebieden, vooral voor vuilnisophaling of koeltransport. Met hun lengte tot 12 meter zijn zij veel indrukwekkender dan de bestelwagens van 3,5 ton die u gewoonlijk in de stad ziet. Dit betekent een echte sprong voorwaarts in de technologie die de energie optimaliseert die nodig is om Ă©Ă©n ton goederen te vervoeren in de stedelijke omgeving. Het uiteindelijke doel is te komen tot een betere energiebalans.

 

Elektrische vrachtwagens die 25% van de remenergie terugwinnen om hun batterijen op te laden

Veel innovaties hebben ertoe bijgedragen dat dit nieuwe model elektrische vrachtwagen in productie kon worden genomen. De belangrijkste is misschien wel de lithium-ion batterijtechnologie, die nu een ongekende maturiteit heeft bereikt. Zo kunnen deze systemen zich nu aanpassen aan extreme temperaturen van onder -15°C en boven 40°C door een innovatief systeem te gebruiken dat de voertuigbatterijen "wakker" maakt. Ook de remsystemen hebben enorme vooruitgang geboekt: 25% van de remenergie wordt nu teruggewonnen! Het komt erop neer dat de elektrische vrachtwagen van vandaag een zuiver concentraat van de nieuwste technologieën is.

Maar voor dat alles is hij supereenvoudig in het gebruik. Twee pedalen in plaats van drie, minder knoppen en schakelaars dan een dieselvoertuig, ergonomisch ontworpen, stil, geen trillingen... alle bestuurders die deze voertuigen hebben uitgeprobeerd, zijn overtuigd. Ik twijfel er niet aan dat de stadsvrachtwagen van de toekomst elektrisch zal zijn, ik ben er zeker van!

Nu in 2020 is mijn studentendroom bijna werkelijkheid geworden... koolstofvrij vervoer breidt zich uit door onze steden, en dat kan alleen maar goed zijn voor de planeet."

Profiel

Philippe Le Brusq (37) is ingenieur e-mobiliteitssystemen. De afgelopen 13 jaar heeft hij voor Renault Trucks gewerkt in het ontwerpbureau van de Volvo Group. Hij heeft bijgedragen aan het ontwerp van meer dan 20 elektrische en hybride vrachtwagenprototypes, en de indiening van 10 patenten. Hij woont in Lyon, en is ervan overtuigd dat elektronica veel kan bijdragen aan duurzamere en milieuvriendelijkere oplossingen voor het stedelijk vervoer van morgen. Zozeer zelfs dat hij er zijn professionele en persoonlijke ambitie van heeft gemaakt.

Philippe le Brusq
Set canonical URL
Off