Welkom bij Renault Trucks
Nieuws
Nieuwe regels op komst: wat je moet weten over de tachograafplicht vanaf 2026
#JoinTheGoodMove
Oct. 28 2025
Vanaf 1 juli 2026 verandert er iets ingrijpends voor transporteurs die werken met lichte bedrijfswagens of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa vanaf 2.500 kg tot 3.500 kg. Voer je internationaal goederenvervoer of cabotage uit met zo’n voertuig? Dan ben je vanaf die datum verplicht een slimme tachograaf (Smart Tachograph 2 - G2V2) aan boord te hebben. Dat betekent dus ook dat wanneer je een lichter voertuig zoals een Renault Trafic gebruikt, maar er een aanhanger achter hangt waardoor het totaalgewicht boven de 2.500 kg uitkomt, de verplichting geldt. Deze regel is onderdeel van het Mobility Package van de Europese Unie, bedoeld om eerlijke concurrentie, veiligheid en arbeidsvoorwaarden in de transportsector te verbeteren.
Voor veel ondernemers in het lichte transport kan deze wijziging impact hebben op de dagelijkse operatie. Wat betekent deze nieuwe verplichting voor jouw bedrijfsvoering? En hoe kun je je er tijdig op voorbereiden?
Van pakketbus tot klusvoertuig: wie krijgt ermee te maken?
Internationaal = verplicht Als je met een lichte bedrijfswagen van minimaal 2.500 kg grensoverschrijdend goederen vervoert of cabotage doet (vervoer binnen een ander EU-land), ben je vanaf 1 juli 2026 verplicht een SMT2-tachograaf aan boord te hebben. Of je dat nu één keer per jaar doet of wekelijks: de regel geldt in alle gevallen.
Nationaal = vrijgesteld Rijd je alleen binnen Nederland? Dan verandert er niets als je voertuig onder de 3.500 kg blijft. Tachograafplicht geldt pas vanaf die grens.
Eigen vervoer = uitzondering Gebruik je je voertuig puur voor eigen vervoer (bijvoorbeeld gereedschap van een klusbedrijf) binnen een straal van 100 km rond je vestigingsadres, en rij je hooguit 12 uur per week? Dan ben je vrijgesteld. Deze uitzondering is specifiek bedoeld voor bedrijven waar transport geen hoofdactiviteit is.
Vier scenario's: wel of geen tachograafplicht?
|
Situatie |
Gebruik |
Tachograafplicht per 1 juli 2026? |
|
Bestelbus (2.5 ton), pakketten in Duitsland |
Internationaal vervoer |
Ja |
|
Klusbus (3.2 ton), eigen materiaal binnen 100 km |
Eigen vervoer |
Nee |
|
Bestelbus (3.4 ton), leveringen alleen binnen Nederland |
Nationaal |
Nee |
|
Vrachtwagen (4.0 ton), internationaal transport |
Commercieel |
Ja (bestaande plicht) |
Wat zijn de praktische gevolgen voor jouw bedrijf?
1. Investering in hardware en training De nieuwe verplichting betekent niet alleen het (laten) installeren van een tachograaf, maar ook het aanvragen van chauffeurs- en bedrijfskaarten bij Kiwa, en het voorzien in download- en analyseapparatuur. Chauffeurs zullen moeten worden bijgeschoold over het correct gebruik van de tachograaf.
2. Meer administratie en toezicht De SMT2 registreert onder andere rij- en rusttijden, grenspassages en laad- en loslocaties. Je moet als ondernemer zorgen voor de juiste verwerking, opslag én analyse van deze data, inclusief periodieke downloads. Een goede koppeling met je bestaande fleetmanagementsoftware is dus geen luxe, maar noodzaak.
3. Impact op ritplanning en compliance
Internationale ritten met lichte bedrijfswagens vragen vanaf nu om dezelfde mate van ritregistratie en naleving van rij- en rusttijden als bij zware trucks. Planners moeten daar rekening mee houden bij het opstellen van routes en werkroosters.
Hoe bereid je je goed voor?
Stap 1: Check je wagenpark en inzet Inventariseer welke voertuigen binnen de gewichtsklasse van 2.500 tot 3.500 kg vallen en hoe je ze inzet. Rijden ze (wel eens) over de grens? Dan val je onder de nieuwe plicht.
Stap 2: Plan tijdig een retrofit Het installeren van een SMT2-tachograaf kost tijd en planning. Wacht niet tot het laatste moment: plan vóór juni 2026 een retrofit bij een erkende werkplaats. Houd rekening met wachttijden in de aanloop naar de deadline.
Stap 3: Train je chauffeurs en planners Zorg dat iedereen in je organisatie weet wat de nieuwe regels betekenen. Een foutief gebruik van de tachograaf kan leiden tot boetes en stilstand. Bijscholing is dus essentieel.
Stap 4: Vraag je kaarten aan Zowel chauffeurs als bedrijven hebben aparte tachograafkaarten nodig. Deze vraag je aan bij Kiwa. Zonder deze kaarten werkt je tachograaf niet correct, en riskeer je een boete.
Wat brengt de toekomst voor lichte bedrijfswagens?
Meer toezicht via slimme technologie De Smart Tachograph 2 is uitgerust met GNSS (satelliettracking), DSRC (voor controle op afstand) en kan grensoverschrijdend gedrag in real time registreren. De handhaving wordt hierdoor effectiever, met minder administratieve rompslomp voor inspectiediensten, en dus ook minder kans om ‘onder de radar’ te blijven als je niet compliant bent.
Groei van elektrisch vervoer in combinatie met vrijstellingen Voor elektrische voertuigen tot 4.250 kg (die vallen onder het zogeheten "verlengde B-rijbewijs") blijft de tachograafplicht voorlopig niet van toepassing, zolang ze binnen 100 km van de thuisbasis blijven. Dit maakt EV’s extra interessant voor stedelijke distributie, zeker binnen zero-emissiezones vanaf 2025.
Stijgende vraag naar geïntegreerde fleetmanagement Met de toenemende regeldruk wordt het beheren van een wagenpark complexer. Fleetmanagementsoftware die tachograafdata, rijgedrag en routeplanning combineert, wordt een standaardinstrument in de bedrijfsvoering van moderne transporteurs.
Hoe Renault Trucks je ondersteunt in deze transitie
Renault Trucks biedt meer dan voertuigen. Wij denken met je mee bij de inrichting van je wagenpark, adviseren je over wetgeving en zorgen voor slimme oplossingen zoals:
- e-trucks tot 4.250 kg die vrijgesteld zijn van tachograafplicht binnen 100 km;
- bestelwagens en vrachtwagens die voorbereid zijn op SMT2;
- praktische ondersteuning bij retrofit en regelgeving;
- software-integraties met fleetmanagementsystemen;
- opleidingen en advies voor chauffeurs en planners.
Wees op tijd voorbereid!
De nieuwe tachograafplicht voor lichte bedrijfswagens vraagt om actie. Zeker als je internationaal rijdt of cabotage uitvoert met voertuigen boven de 2.500 kg. Door nu al inzicht te krijgen in je wagenpark en processen, voorkom je last-minute verrassingen en boetes.
Wil je weten wat de nieuwe regels betekenen voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig bij de overstap naar voertuigen die wél of juist géén tachograafplicht hebben? Neem dan contact op met Renault Trucks via het formulier hieronder. We helpen je graag verder met advies op maat, voertuigoplossingen en praktische ondersteuning.
Bron: Aumovio (voorheen: Continental Automotive Trading Nederland / VDO)