Inhoudsopgave

Welke soorten brandstof moeten worden gebruikt voor het koolstofarm maken van de economie?

Electromobility

Green Energies

4min
Renault Trucks T High Evo

Welke soorten energie zijn er tegenwoordig om een vrachtwagen aan te drijven?

Er zijn er 4:

  • Diesel
  • Gas
  • Waterstof
  • Elektriciteit

Laten we ze een voor een bekijken om te zien welke het meest effectief zal zijn in het verminderen van de CO2 uitstoot.

Merk op dat alle CO2 emissiereductiecijfers zijn berekend van de wieg tot het graf, met andere woorden, zij houden rekening met alle CO2 die wordt uitgestoten, vanaf de productie van energie en voertuigen tot het einde van de levensduur van de voertuigen. Deze berekeningen zijn gemaakt voor een voertuig van 16 ton.

Dieselbrandstof

Bio-Diesel, een vetzuurester die wordt geproduceerd uit plantaardige oliën zoals raapzaad, levert een besparing op van 65% op de CO2 uitstoot ten opzichte van fossiele dieselbrandstof en zou een goede aanvulling kunnen zijn voor de-carbonisatie het goederenvervoer over de weg. Op dit moment is het duidelijk een van de goedkoopste oplossingen.

Het gebruik van biodiesel voor het wegvervoer wordt echter beperkt door de beperkte hoeveelheden die beschikbaar zijn, en de productie ervan kan ook risico's inhouden voor de ontbossing en concurrentie ondervinden van andere sectoren, zoals de voedselproductie.

Tegen 2040 zal hoogstwaarschijnlijk niet meer dan 10% van de vrachtwagens dit soort brandstof gebruiken.

Synthetische brandstoffen (XTL, HVO), biobrandstoffen van de tweede generatie, zorgen voor een verdere vermindering van de CO2 uitstoot. Zij worden verkregen uit dierlijke vetten, gebruikte oliën of bosbouwresiduen en concurreren niet met voedingsmiddelen. De hoeveelheden die momenteel beschikbaar zijn, zijn echter zeer klein en zullen dat waarschijnlijk ook de komende decennia blijven, aangezien de hoeveelheid bruikbare grondstoffen beperkt is.

 

E-diesel, geproduceerd uit hernieuwbare elektriciteit, water en CO2 uit de atmosfeer, zorgt ook voor een vermindering van de uitstoot met 65% ten opzichte van fossiele dieselbrandstoffen. Het beschikbaar maken ervan vergt echter enorme investeringen die nog niet zeker zijn.

Gas

Dit betekent dat methaandat in twee vormen bestaat: fossiel aardgas en biogas dat wordt geproduceerd door vergisting of vergassing van organisch materiaal (biomassa).

Fossiel aardgas zorgt voor een besparing van slechts 5% van de CO2 uitstoot in vergelijking met dieselbrandstof. Het is dus geen haalbare optie voor de-carbonisatie.

Bio-methaan of biogas, geproduceerd door vergisting of vergassing van organisch materiaal, zorgt voor een uitstoot van 75% minder CO2 dan met dieselbrandstof. De beschikbare hoeveelheden biogas zijn echter beperkt en zullen dat ook blijven. Voor het gebruik ervan zal de vervoerssector dus moeten concurreren met andere bedrijfssectoren, en de prijs ervan (in 2019 vier keer hoger dan aardgas) zal stijgen door de waarschijnlijke daling van de overheidsmiddelen voor de productie ervan.

Biogas stoot stikstofoxiden (NOx) uit, waardoor het niet meer in de stad kan worden gebruikt. Ten slotte is het potentiële broeikasgaseffect, dat bijdraagt tot de opwarming van de aarde, 86 keer zo groot als dat van CO2 over een periode van 80 jaar en vereist dus een zeer nauwlettend toezicht om de risico's van lekken tijdens de productie en het vervoer ervan tot een minimum te beperken.

Ongeveer 10% van de vrachtwagens, waarschijnlijk zware, langeafstands- en bouwvoertuigen, zal vanaf 2040 waarschijnlijk op biogas rijden.

Elektrisch vermogen

Gemiddeld wordt in Europa koolstofvrije elektrisch vermogen geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen of nucleaire opwekking momenteel een besparing van 55% opde CO2 uitstoot in vergelijking met dieselbrandstof op fossiele basis. In sommige landen, zoals Frankrijk, bedraagt die besparing meer dan 80%.

De technologie voor elektromotoren is gemakkelijk voorhanden en de werklading van batterijen neemt gestaag toe.

Zonder directe emissie-effecten zijn elektrische vrachtwagens de meest efficiënte oplossing voor de stedelijke vervuilingsproblemen. Ze kunnen 's nachts - tijdens de daluren - worden opgeladen aan een industriële, driefasige aansluiting of een basislaadpaal, ze rijden geruisloos en ze bieden de bestuurders een groot gebruikscomfort.

Hoewel elektrische voertuigen nog steeds duurder zijn dan voertuigen die op diesel rijden, wordt de kloof steeds kleiner en zijn sommige toepassingen, zoals vuilnisophaling, al volledig concurrerend. Vanaf 2025 zullen de totale kosten van het bezit en het gebruik van een batterijaangedreven elektrische vrachtwagen voor stadsgebruik lager zijn dan die van een vrachtwagen die op diesel rijdt. Tegen die tijd zullen alle soorten stedelijk gebruik door elektrische vrachtwagens worden gedekt.

Op weg naar koolstofneutraliteit

Op basis van een "van de wieg tot het graf"-analyse van vrachtwagens, van hun totale gebruikskosten, van hun gebruiksgemak en van de beschikbaarheid van koolstofvrije brandstoffen, verwachten wij dat de vier beschikbare brandstoftypes tegen 2020 in de volgende verhoudingen zullen worden gebruikt:

 

  • 0% van de vrachtwagens die op fossiele diesel of aardgas rijden.
  • Tot 20% van de vrachtwagens rijdt op biobrandstoffen voor de zwaarste toepassingen (langeafstandsvervoer, zware bouw, enz.).
  • Ongeveer 80% van de vrachtwagens zal worden uitgerust met ofwel opgeladen, elektrische accu's, ofwel koolstofvrije brandstofcellen op waterstof voor de meest veeleisende toepassingen. Het precieze aandeel van deze twee energiebronnen is nog onbekend.

 

Set canonical URL
Off