Klantverhaal

Transports Houtch: onze vrachtwagens rijden op aardgas

Green Energies

3min
Renault Trucks D CNG Houtch

Alain Houtch is, samen met zijn broer Hugues, CEO van Transport Houtch, opgericht in 1965. Vandaag de dag zijn 21 van de 200 vrachtwagens van deze familieonderneming "groene" vrachtwagens. Het gaat meer bepaald om Renault Trucks D-Wide modellen die op gecomprimeerd aardgas en biogas rijden. Hier volgt het verhaal in de eigen woorden van Alain.

"Ik herinner me nog alle opwinding van de zomer van 2015. Vanuit onze basis in Fresnoy le Grand in het Franse departement Aisne was ons bedrijf al enkele jaren bezig met onze eigen energietransitie, en we hadden het CO2-handvest van de transportsector al ondertekend. Samen met mijn broer Hugues, die samen met mij ons familiebedrijf met 400 werknemers leidt, nam ik de beslissing om een eco-verantwoordelijke aanpak te volgen voor schone en duurzame mobiliteit. Dus laat u horen voor groene vrachtwagens!

Zuiver praktisch gezien waren wij op zoek naar een alternatief voor diesel voor ons wagenpark van 200 voertuigen, waarvan er 50 tussen de 3,5 en 19 ton wegen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor aardgas! Wij besloten dus te investeren in nieuwe voertuigen die deze milieuvriendelijke alternatieve vorm van energie gebruiken, en ons eigen 24/7 snel tankstation te bouwen om dat bekend te maken. Het is elke dag de hele dag open om andere transportbedrijven in de regio te bedienen, en ook particuliere automobilisten.

Aardgas: geeft vrachtwagens een actieradius tot 800 km

De volgende vraag was dus: Welke groene vrachtwagens te kiezen? Toen onze vader het bedrijf in 1965 oprichtte, had hij één voertuig en drie klanten. Hij was altijd trouw aan Renault Trucks, en ook nu nog draagt de overgrote meerderheid van onze vrachtwagens het diamantlogo op hun radiatorrooster. Het was voor ons dus volkomen vanzelfsprekend dat wij ons tot Renault Trucks wendden om ons voertuigen op gecomprimeerd aardgas (CNG) te leveren.

De 21 Renault Trucks D Wide 320 pk met dubbele aandrijving die wij gekocht hebben, zijn speciaal ontwikkeld voor ons bedrijf en onze precieze vereisten, namelijk leveringsrondes van 300 tot 600 km. In standaarduitvoering vervoeren deze vrachtwagens twee rekken met elk vier gasflessen. Voor ons heeft Renault Trucks er twee aan toegevoegd om de maximale actieradius van 400 tot 800 km te verhogen. Wij hebben deze oplossing drie weken lang getest met een prototype van een voertuig dat bij ons eigen tankstation tankt. De test was een succes en sindsdien hebben wij geen problemen meer gehad. Renault Trucks zorgt voor het onderhoud, en wij zijn helemaal tevreden over hun werk, maar uiteindelijk zullen wij zelf voor ons onderhoud zorgen in onze eigen werkplaats ter plaatse om helemaal onafhankelijk te zijn.

70% minder CO2-uitstoot

Een ander voordeel van CNG is dat u, in tegenstelling tot bij vloeibaar gas, geen persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) hoeft te dragen wanneer u tankt. Het is net zo gemakkelijk als met diesel, en het duurt niet langer dan een kwartier... en dat is iets wat onze chauffeurs erg op prijs stellen! Wat de mechanische aspecten betreft, en afgezien van de aantrekkingskracht van nieuwe vrachtwagens, zijn onze chauffeurs vooral te spreken over het lage geluidsniveau en de soepelere versnellingsbak van de Renault Trucks D Wide. En het positieve imago van aardgas is zeker niet te versmaden: onze medewerkers zijn erg trots op het "schone rijden" en de "groene" vrachtwagens en klanten feliciteren ons regelmatig.

 

Maar het komt erop neer dat elk onderdeel van het bedrijf van deze oplossing profiteert, zowel wat ons imago als wat onze MVO-evaluatie. De winst voor het milieu is enorm, want CNG-trucks stoten 15% minder CO2 uit dan de gelijkwaardige dieselversie, en tot 70% minder wanneer zij biogas gebruiken dat geproduceerd wordt door de methanisering van landbouwafval, waar onze vrachtwagens op rijden. Hun uitstoot bevat ook vrijwel geen fijn stof, waardoor ze in aanmerking komen voor de Crit'Air voorruitsticker en onbeperkte toegang tot de binnenstad van Parijs of Lille tijdens verontreinigingspieken. En dat alles zonder stank en zonder uitlaatgassen!

 

Wat de exploitatiekosten betreft, is deze vorm van energie zeker voordelig op lange termijn, vooral dankzij de lage kosten van biogas, de stimuleringsmaatregelen van de overheid en de steun van de plaatselijke autoriteiten. Het komt erop neer dat ik zeer tevreden ben met de keuze die wij gemaakt hebben, terwijl wij wachten tot de actieradius van de elektrische vrachtwagens vergroot wordt, zodat wij ook de e-mobiliteitsoplossing kunnen testen. Maar wat er ook gebeurt, Transports Houtch zal altijd de meest milieuvriendelijke weg kiezen, en dat is iets waar wij erg trots op zijn.

Profiel

Alain Houtch (56) is de CEO van Transports Houtch, het bedrijf dat in 1965 door zijn vader werd opgericht, en dat nu een jaaromzet van 59 miljoen euro genereert en 400 mensen in dienst heeft, verdeeld over zes bedrijfssectoren. Vanuit zijn basis in Fresnoy-le-Grand in de regio Hauts-de-France biedt het bedrijf transport, logistiek, distributie, verpakking en energievoorziening.