Share

Rapportage

Ontwerp: de revolutie van de elektrische vrachtwagens

Electromobility

Green Energies

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree is Design Director bij Renault Trucks. Samen met zijn team van 20 collega' bedenkt en voorspelt hij hoe de elektrische vrachtwagens van morgen eruit zullen zien. De HDD Express is revolutionair, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua architectuur, en breekt met het verleden door een ontwerp dat connectiviteit, actieradius en eco-credentials op de eerste plaats zet.

"Ik ben in september 2006 bij Renault Trucks Frankrijk begonnen als hoofdontwerper van het interieur in Lyon Saint-Priest. Sindsdien - en zelfs daarvoor toen ik bij Volvo Trucks North America en Nissan Motors werkte - ben ik er altijd van overtuigd geweest dat het ontwerp van vrachtwagens niets gemeen heeft met dat van auto's. Een vrachtwagen is een werkinstrument, geen lifestyle-keuze. En dat is het perspectief van waaruit u er naar moet kijken.

 

Ik ontwerp de elektrische vrachtwagens van 2030

Ik ben ervan overtuigd dat de structuur van de huidige elektrische vrachtwagen totaal verouderd is, omdat hij veel te sterk gemodelleerd is naar die van de conventioneel aangedreven vrachtwagens uit het verleden. Hij maakt geen gebruik van alle mogelijkheden die de e-mobiliteitstechnologieën en de compacte afmetingen van de nieuwste batterijen bieden. Mijn team en ik begonnen dus met een blanco vel toen wij ons de elektrische vrachtwagen van 2030 volledig vrij van beperkingen voorstelden. Het resultaat is dat de HDD Express een volledig nieuw architectonisch concept voor stedelijke e-mobiliteit is. Hij heeft absoluut niets gemeen met een traditionele vrachtwagen!

hdd express

 

Het ging ons erom een antwoord te bedenken dat zou breken met wat wij vandaag kennen en hebben, maar dat aangepast was aan de toekomstige behoeften van steden voor de distributie en levering van goederen. Ons antwoord gaf niet alleen prioriteit aan connectiviteit, actieradius en eco-credentials, maar ook aan de veiligheid van de bezorgers, hun comfort en het gemak van de omwonenden.

 

Verontreinigingsvrije, stille en veilige nachtelijke leveringen

In plaats van de tractiebatterijen vooraan in het voertuig te plaatsen, zoals het geval is bij de huidige chassis, vroegen wij ons af of het mogelijk zou zijn de elektrische tractie over de hele lengte van dit nieuwe voertuig te verdelen. Daarom heeft de HDD Express nu een bijzonder compacte tractie- en stuurmodule. Hierdoor kan de bestuurder een Segway®-achtig systeem gebruiken. Er is geen fysieke verbinding met de aanhangwagen of opleggers, die bestuurderloos zijn. De vloer van elke aanhangwagen bevat batterijen die krachtig genoeg zijn om goederen - 100% autonoom - binnen geautomatiseerde magazijnen te vervoeren.

Ik ben ervan overtuigd dat dit principe van "driverless trailer platooning" - aanhangwagens die niet fysiek met de tractie-eenheid verbonden zijn - zich in het komende decennium zal ontwikkelen. Het is een doeltreffend antwoord op de grote vraag van stadscentra die stille, niet-vervuilende en veilige voertuigen willen voor nachtelijke leveringen met de hoogst mogelijke graad van automatisering.

Het is de bedoeling dat de HDD Express uiteindelijk vrachtwagens zal vervangen die ladingen van tussen de 3,5 en 10 ton vervoeren - afhankelijk van het aantal aanhangers dat aan de trekkermodule gekoppeld is - maar het concept zou uiteindelijk aangepast kunnen worden om grotere ladingen aan te kunnen. Maar wat de uiteindelijke uitkomst ook zal zijn, wij hebben het voertuigconcept in 2019 aan meer dan 400 klanten van Renault Trucks laten zien en ze waren er allemaal enthousiast over.

Ik kan u beloven dat we nog lang niet klaar zijn met het verkennen van alle mogelijkheden van e-mobiliteit voor stedelijke omgevingen!"

 

Bio

Paul Daintree is afgestudeerd aan de Universiteit van Leeds. Na zijn BA in Product Design in 1996 begon Paul zijn carrière in de auto-industrie en hij is daar nooit meer weggegaan. Voordat hij in 2006 bij de Design Hall van Renault Trucks kwam, werkte hij eerder bij Nissan Motors en Volvo Trucks. Hij is de ontwerper achter de T-, C- en K-gamma's die in 2013 werden onthuld. Hij werd in maart 2019 benoemd tot Design Director bij Renault Trucks.

Paul Daintree