Klantverhaal

De Delanchy Groep kiest voor elektrische vrachtwagens van Renault Trucks

Distributie

Electromobility

4min
Renault Trucks D Z.E. Delanchy

Brigitte Delanchy is CEO van het familiebedrijf dat in 1968 in Lorient werd opgericht, en nu een nationale dekking biedt met 3.200 werknemers en 1.000 voertuigen op de weg. Zonder compromissen te sluiten op het gebied van duurzame ontwikkeling en milieubescherming, gebruikt het bedrijf elektrische vrachtwagens van Renault Trucks en zijn ze erg toekomstgericht. We delen graag het verhaal van Brigitte.

"Ik hou van mijn baan! Het beheren van de logistieke stromen, vooral als het gaat om verse producten die binnen 24 uur geleverd moeten worden. Dat vereist niet alleen efficiëntie en ongelooflijk veel aandacht voor details, maar ook een realistische houding tegenover innovatie. Toen wij in 2017 besloten om een prototype elektrische vrachtwagen van Renault Trucks te kopen, was ik me er ten volle van bewust dat wat ik eigenlijk deed, investeren in de toekomst was. Dat 100% elektrische en stille voertuig verdient nog steeds zijn brood in en rond Lyon. Elke avond levert het aan de Halles Paul Bocuse in Lyon een lading zeevruchten die de dag ervoor in Lorient gevangen zijn en vervoerd worden door onze "klassieke" koelwagens.

Natuurlijk besloten wij op dit succes voort te bouwen door een tweede elektrische truck te kopen - een Renault Trucks D Z.E. - om Parijs te bedienen vanuit de internationale groothandelsmarkt van Rungis. Deze investering, die verder gaat dan het aanvullen van ons wagenpark, maakt deel uit van onze strategie voor duurzame ontwikkeling. Onze energietransitie is begonnen in 2016, op hetzelfde moment dat wij partner werden van de Energy Observer op waterstof, die als missie heeft de wereld rond te gaan gedurende een periode van zes jaar door zijn eigen energie op te wekken en te gebruiken en nul broeikasgassen of fijnstof uit te stoten.

De dagelijkse realisatie van de energietransitie in de transportsector

Naast dit partnerschap met Energy Observer kijk ik uit naar de eerste waterstoftruck. Mijn vader Joseph, die het bedrijf in 1968 begon met een van de eerste Saviem vrachtwagens, geloofde altijd al in waterstof. Ik zet de familietraditie in zekere zin voort! Mijn grote trots is om actief bij te dragen aan de energietransitie van het transport. Bij Delanchy doen we dat in de praktijk met onze twee elektrische vrachtwagens van Renault Trucks die elke nacht in Lyon en Parijs rondrijden. Ik twijfel er niet aan dat dit een oplossing voor de toekomst is en dat dit wijdverbreid zal worden.

 

Op korte termijn hoop ik verschillende nieuwe elektrische Renault-trucks in ons wagenpark te kunnen opnemen om de levering te verzekeren van de grote steden die wij in Frankrijk bedienen - Parijs, Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, Annecy, enz. - en niet te vergeten, Italië en Spanje waar wij ook aanwezig zijn.

Wij kunnen in 2021 zomaar 20 elektrische vrachtwagens nodig hebben! Maar wat het aantal ook wordt, ik blijf trouw aan Renault Trucks. Hun team heeft ervoor gekozen om samen met ons aan dit avontuur te beginnen. Ze hebben altijd aan onze zijde gestaan bij de exploitatie van ons prototype als ons eerste bedrijfsmodel. En persoonlijk ben ik er trots op dat ik een beetje heb kunnen bijdragen aan het industriële succes van dit voertuig.

Uitvoering van MVO-verbintenissen op de weg

Door te kiezen voor stedelijke elektrische vrachtwagens komen wij de MVO-verbintenissen van de Delanchy Groep na. Wij verminderen niet alleen onze CO2-uitstoot van stikstofoxide (NOx) en fijne deeltjes, maar wij verbeteren ook de efficiëntie en ons bedrijfsimago. Het feit dat onze elektrische vrachtwagens zo stil zijn, stelt ons in staat 's nachts te leveren, zonder onderbreking van de koudeketen en zonder schade voor het milieu of de directe omwonenden.

 

Bovendien zijn onze chauffeurs er bijzonder trots op dat zij met elektrische vrachtwagens rijden. Ze hebben de overstap van dieselvoertuigen heel gemakkelijk kunnen maken en ze zeggen dat de bediening uiterst eenvoudig is. Hoewel de afwezigheid van enig geluid in het begin een beetje verrassend is. Tenslotte zijn deze vrachtwagens - die dagelijks rondes maken van meer dan 95 kilometer - onafhankelijk en ze vereisen minder onderhoud dan hun thermische motor equivalent. Dit is een punt om rekening mee te houden bij het berekenen van de totale kosten van eigendom van deze voertuigen over een langere periode.