XPO versnelt overgang naar een duurzame vloot door te investeren in 100 elektrische vrachtwagens

Distributie

XPO 100 elektrische vrachtwagens

XPO, een Franse pionier in vrachtvervoer op alternatieve energie, heeft een ongekend grote order geplaatst met de aankoop van 100 elektrische Renault trucks voor zijn Franse vloot. Deze investering van XPO volgt op succesvolle praktijktesten, sinds oktober 2021, met een volledig elektrische Renault Trucks E Tech D 16 tons vrachtwagen in de regio's Lyon en Parijs. Renault Trucks is al jaren leverancier van het wagenpark van XPO. XPO heeft de eerste 65 elektrische trucks inmiddels besteld en uiterlijk 2024 worden de overige 35 trucks in productie genomen en afgeleverd . De 16 ton en 19 ton vrachtwagens worden gestationeerd op 28 XPO less than truckload (LTL) sites in Frankrijk, en de trucks worden ingezet voor het vervoer van zowel stukgoederen als deelladingen. XPO is de Franse marktleider in stukgoederen transport.

Het bedrijf verwacht tegen 2030 ongeveer 25% van zijn leveringen uit te voeren met elektrische voertuigen, waardoor de CO 2 uitstoot met meer dan 26.000 ton wordt verminderd. Met deze gezamenlijke overeenkomst loopt XPO vooruit op de toekomstige regelgeving ten aanzien van leveringen in stedelijke gebieden, terwijl ze klanten helpen hun eigen doelstellingen op het gebied van CO 2 reductie en verduurzaming te behalen. XPO heeft verklaard dat het zijn uitstoot van broeikasgassen in Frankrijk tegen 2030 met minstens 25% wil verminderen, ten opzichte van 2019.

De economisch rendabele Renault Trucks E-Tech vrachtwagens hebben een laadvermogen van 18 tot 21 pallets (maximaal 11 ton) en zijn uitgerust met een 185 kW (250 pk) elektromotor . Met een bereik tot 250 km per lading vermindert elke truck de CO 2 uitstoot met naar schatting 45,7 ton per jaar, vergeleken met gelijkwaardige trucks die op diesel rijden. De voertuigen hebben geen CO 2 uitstoot tijdens het rijden, stoten minder fijnstof uit en reduceren de geluidsoverlast aanzienlijk, waardoor ze zeer geschikt zijn voor leveringen in drukke stedelijke gebieden. Doordat de chauffeur geen last heeft van motortrillingen, wordt deze minder snel vermoeid. Voor meer veiligheid is elke truck uitgerust met een 360 camera die de dodehoek verkleint.

Bruno Kloeckner, managing director Frankrijk, XPO Logistics: "We hebben een positieve ervaring met het testen van de eerste elektrische vrachtwagen van Renault Trucks voor leveringen in stedelijke gebieden. Onze order van 100 volledig elektrische trucks is een ongeëvenaarde overeenkomst voor zowel Onze order van 100 volledig elektrische trucks is een ongeëvenaarde overeenkomst voor zowel XPO als Renault Trucks in Frankrijk. We hebben ook een belangrijke investering gedaan om onze XPO als Renault Trucks in Frankrijk. We hebben ook een belangrijke investering gedaan om onze vestigingen uit te rusten met meer dan 80 oplaadpunten. Deze verbintenissen illustreren onze vestigingen uit te rusten met meer dan 80 oplaadpunten. Deze verbintenissen illustreren onze vastberadenheid om naar een duurzamer wegvervoer te gaan en onze klanten zoveel mogelijk te vastberadenheid om naar een duurzamer wegvervoer te gaan en onze klanten zoveel mogelijk te ondersteunen bij hun toeleveringsketenactiviteiten.ondersteunen bij hun toeleveringsketenactiviteiten.

Christophe Martin, managing director van Renault Trucks France, voegt hieraan toe: "Wij zijn Christophe Martin, managing director van Renault Trucks France, voegt hieraan toe: "Wij zijn verheugd om bij te dragen aan de energietransitie van XPO door de grootste order voor elektrische verheugd om bij te dragen aan de energietransitie van XPO door de grootste order voor elektrische trucks van Renault Trucks in Frankrijk te realiseren. Onze jarenlange relatie met XPO is gebaseerd trucks van Renault Trucks in Frankrijk te realiseren. Onze jarenlange relatie met XPO is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en is een van de belangrijkste factoren die tot deze mijlpaal hebben op wederzijds vertrouwen en is een van de belangrijkste factoren die tot deze mijlpaal hebben geleid. Renault Trucks is actief leider op het gebied van duurzaamheid in Frankrijk en als zodanig geleid. Renault Trucks is actief leider op het gebied van duurzaamheid in Frankrijk en als zodanig hebben wij de plicht om actief de weg naar duurzaam transport te begeleiden.“hebben wij de plicht om actief de weg naar duurzaam transport te begeleiden.“

XPO's inzet voor milieuverantwoord goederenvervoer

De investering in volledig elektrische voertuigen is de volgende stap van het bedrijf om zijn klanten te helpen de CO 2 uitstoot van hun supply chain activiteiten te verminderen. Het bedrijf heeft eenvan de modernste transportvloten in Europa, uitgerust met de meest actuele veiligheidssystemen en beheerd door digitale technologie voor end to end efficiĂ«ntie. Meer dan 95% van de Europese vloot van XPO voldoet aan de Euro VI emissievoorschriften.

XPO's leiderschap in duurzaam wegtransport in Frankrijk omvat:
  • 15 jaar geleden heeft de onderneming het CO 2 charter ondertekend. Tevens is XPO een actieve deelnemer aan de 'Objectif CO2 regeling’ van het Franse Ministerie van Ecologische Transitie enSolidariteit en het Franse Agentschap voor Milieu en Energiebeheer (ADEME).
  • Baanbrekende introducties in vrachtvervoer op alternatieve brandstoffen sinds 2015, met vrachtwagens die rijden op vloeibaar aardgas (LNG) en gecomprimeerd aardgas (CNG), die beide de uitstoot van fijne deeltjes verminderen en 70% minder stikstofdioxide uitstoten; en vrachtwagens die rijden op biogas, dat de CO 2 uitstoot met 80% vermindert. De vloot van XPO in Frankrijk omvat nu 230 van deze voertuigen op alternatieve brandstoffen.
  • Een grote investering in 2020 in 500 Renault Trucks voertuigen, waaronder trekkers met dieselmotoren die aan de Euro VI d norm voldoen, de strengste Europese emissienorm.
  • Een verbintenis om het wegtransport verder te verduurzamen door het gebruik van meer synthetische paraffinediesel (een HVO brandstof) een brandstof die de CO 2 uitstoot tot 90% kan reduceren en de uitstoot van fijne deeltjes en NOx tot 30% kan terugdringen.
  • De implementatie van Goodyear's Drive Over Reader technologie in acht transportbedrijven van XPO in Frankrijk. Deze grondsensoren, die de bandenspanning en profieldiepte meten, zijn ontworpen om het brandstofverbruik en de onderhoudskosten te verlagen en proactief ongelukken met banden te voorkomen.
  • Voortdurende training van eigen chauffeurs in eco rijtechnieken en uitbreiding van de kennis in alternatieve energietransporttoepassingen.

XPO is een toonaangevende vernieuwer van transportdiensten in Europa, met inbegrip van technology enabled truckload, less than truckload, truck brokerage, managed transport, last mile en freight forwarding. Het bedrijf stemt zijn oplossingen af op klantspecifieke behoeften in diverse consumenten --, handels en industriële sectoren en evenementen van wereldklasse. renault

Over XPO

XPO (NYSE: XPO) is een van de grootste aanbieders van asset based less than truckload (LTL) transport in Noord Amerika, met eigen technologie die goederen efficiënt door zijn netwerk verplaatst. Samen met zijn activiteiten in Europa bedient XPO ongeveer 43.000 verladers met 564 locaties en 38.000 werknemers. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Greenwich, Connecticut, VS.