Wereldprimeur: eerste elektrische Renault Trucks Master voor paardentransport

2min
Anemone 010
Wereldprimeur: eerste elektrische Renault Trucks Master voor paardentransport
Anemone Horse Trucks heeft de eerste elektrische Renault Trucks Master E-Tech voor paardentransport op de weg gezet. Het volledig elektrische voertuig is in samenwerking met Renault Trucks-bedrijfswagendealer Harbers Trucks samengesteld.

Anemone Horse Trucks uit Scherpenzeel levert paardenwagens aan klanten in binnen- en buitenland. “Het verduurzamen van het wagenpark wordt steeds meer een hot item”, vertelt directeur-eigenaar Stefan van Kooten. “Klanten vragen naar de ontwikkelingen op dit gebied en wij willen ‘vergroening’ waar mogelijk ook aanjagen. We werken al jaren samen met Harbers Trucks voor de levering van Renault Trucks bedrijfswagens en trucks. Vanuit die samenwerking ben ik in gesprek gegaan met Edwin van Ginkel van Harbers Trucks over de vraag of een elektrische bedrijfswagen een optie is voor het vervoer van paarden. Zo is deze Renault Trucks Master E-Tech Red Edition tot stand gekomen.”

Animo voor elektrisch paardentransport

De Renault Trucks Master E-Tech Platform Cabine is voorzien van een MTM-opbouw. En, om het unieke karakter van het voertuig te benadrukken, staat hierop de tekst: ‘wereldprimeur rijdt volledig elektrisch’. Van Kooten: “De elektrische Renault Trucks Master hadden we meegenomen naar Jumping Amsterdam. Daar merkten we direct dat er daadwerkelijk animo is voor elektrisch paardentransport. Ter plekke diende zich namelijk meteen een koper aan: Aeres Hippisch Centrum in Kootwijkerbroek gaat het voertuig gebruiken.”

Opladen met stroom van zonnepanelen

De Renault Trucks Master E-Tech heeft een actieradius tot 200 kilometer. “Op het dak van het hippisch centrum liggen zonnepanelen. De stroom die de panelen opwekken wordt onder meer gebruikt voor het opladen van dit voertuig. In alle opzichten is dit dus een groene oplossing. Met dit voertuig kun je qua paardentransport alles wat je met een conventioneel voertuig ook kunt, maar dan elektrisch. De  Master is verder van alle gemakken voorzien en heeft onder andere airco, cruise control, lederen bekleding een achteruitrijcamera en een camera in het paardengedeelte.”

Geschikt voor B-rijbewijs

Een elektrische bedrijfswagen is ook zeer geschikt voor andere toepassingen. “Dit voertuig is ideaal voor ritten naar de wekelijkse training bij de rijvereniging in de buurt, de dierenarts en om jonge paarden naar de wei te brengen. Bovendien mag dit voertuig met een B-rijbewijs worden bestuurd, dus elke stalmedewerker of groom die dat rijbewijs heeft mag er mee rijden. De opbouw is ingericht met het pro safety interieur, zodat veilig vervoer van paarden en veulens gegarandeerd is.”

Servicenetwerk van Renault Trucks

De volgende Renault Trucks Master E-Tech staat al in bestelling, vertelt Van Kooten. “Die wordt ook geleverd door Harbers Trucks, een partner met wie we al jaren goed samenwerken en die goede service biedt. Ook een belangrijk voordeel is dat Renault Trucks een groot servicenetwerk heeft in Europa, een pre omdat wij voertuigen verkopen aan klanten in binnen- en buitenland.”

Subsidie voor elektrische Renault Trucks Master

Rijden met een elektrische Master levert diverse financiële en fiscale voordelen op. Zo komt de Renault Trucks Master E-Tech in aanmerking voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). De subsidie bedraagt maximaal 10% van het aankoopbedrag, tot maximaal € 5.000. “Ook betaal je geen wegenbelasting en kun je als ondernemer gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Daarmee kun je het investeringsbedrag aftrekken van de winst. Zo verlaag je de fiscale winst en betaal je minder belasting.”

Over Anemone Horse Trucks

Anemone Horse Trucks levert sinds 1996 paardenwagens aan klanten in binnen- en buitenland, van amateursporters en recreatieve ruiters tot internationale topsporters. Naast de inkoop, verkoop, verhuur en lease van paardenwagens verzorgt Anemone Horse Trucks ook het onderhoud aan de opbouw.

Ook interesse in een Renault Trucks E-Tech Master?

Ik ga ermee akkoord dat Renault Trucks bij het verzenden van dit formulier mijn persoonlijke gegevens bewaart zolang als nodig is om de verstrekte informatie te evalueren en om contact met mij op te kunnen nemen over dit specifieke onderwerp. Mijn gegevens kunnen ook doorgegeven worden aan partners en distributeurs van Renault Trucks die in staat zijn mijn vraag te behandelen.
I agree to receive news and information about Renault Trucks products and events. I will be able to stop these communications in every email I receive.