Persberichten

PIONIERSPLANNEN VAN VOLVO GROUP, DAIMLER TRUCK EN TRATON GROUP VOOR EUROPEES HIGH-PERFORMANCE OPLAADNETWERK VOOR ZWARE TRUCKS

PECI

De drie toonaangevende fabrikanten van bedrijfsvoertuigen Volvo Group, Daimler Truck en de TRATON GROUP hebben een niet-bindende overeenkomst getekend voor het installeren en exploiteren van een hoogwaardig openbaar oplaadnetwerk voor batterij-elektrische zware langeafstandstrucks en touringcars in heel Europa. Het gezamenlijke doel is om de opbouw van laadinfrastructuur te initiëren en te versnellen en daarmee het vertrouwen van transporteurs te vergroten en de transformatie naar klimaatneutraal vervoer te ondersteunen.

De overeenkomst legt de basis voor een toekomstige joint venture (JV) – voor gelijke delen in handen van de drie partijen, die in 2022 van start moet gaan. De partijen zijn van plan samen 500 miljoen euro te investeren om binnen vijf jaar na de oprichting van de JV ten minste 1.700 hoogwaardige groene oplaadpunten te installeren en te exploiteren dichtbij snelwegen en op belangrijke logistieke punten. Het is de bedoeling dat het aantal oplaadpunten in de toekomst aanzienlijk wordt uitgebreid door steun van extra partners en overheidsfinanciering. De toekomstige JV, die gevestigd zal zijn in Amsterdam, zal onder zijn eigen identiteit opereren. De JV kan daarbij voortbouwen op de brede ervaring en kennis van de drie truckfabrikanten.

De toekomstige joint venture fungeert als katalysator voor het realiseren van de Green Deal van de Europese Unie voor CO2-neutraal goederenvervoer in 2050 - zowel door te zorgen voor de nodige infrastructuur als door zich te richten op groene energie bij de oplaadpunten. Dit gezamenlijke plan van Volvo Group, Daimler Truck en de TRATON GROUP komt tegemoet aan de dringende behoefte aan een krachtig laadnetwerk om vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven te ondersteunen bij hun overgang naar CO2-neutrale transportoplossingen, vooral in het zware langeafstandsvrachtvervoer.

Een hoogwaardige laadinfrastructuur die het mogelijk maakt om langeafstandsvervoer elektrisch uit te voeren, is een kostenefficiënte manier om aanzienlijke, snel te realiseren emissiereducties te bewerkstelligen.

Martin Lundstedt, President en CEO Volvo Group: “Door Europa-breed een leidende rol te creëren op het gebied van laadnetwerken, leggen we de noodzakelijke basis voor onze klanten om de transformatie naar elektrificatie door te voeren. We beschikken over krachtige elektromobiliteitstechnologieën en nu, met Daimler Truck, de TRATON GROUP en dankzij de Europese Green Deal, ook een sector breed begrip en een politieke basis om fundamentele vooruitgang te boeken richting duurzame transport- en infrastructuuroplossingen.”

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “Het is het gezamenlijke doel van de Europese truckfabrikanten om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Het is echter essentieel dat het opbouwen van de juiste infrastructuur hand in hand gaat met de introductie van CO2-neutrale trucks. Samen met de Volvo Group en de TRATON GROUP zijn we dan ook verheugd om deze baanbrekende stap te zetten om een hoogwaardig laadnetwerk in heel Europa op te zetten.”

Matthias Gründler, CEO TRATON GROUP: “Voor de TRATON GROUP is het duidelijk dat de toekomst van transport elektrisch is. Dit vereist de snelle ontwikkeling van openbaar toegankelijke oplaadpunten, met name voor zwaar transport over lange afstanden. We trekken nu samen met onze partners Daimler Truck en Volvo Group op om dit krachtige netwerk zo snel mogelijk te realiseren. We zetten nu de eerste stap om de transitie naar duurzaam, fossielvrij transport te versnellen. De tweede stap zou een sterk engagement van de EU moeten zijn voor de volledige opschaling van een laadnetwerk in heel Europa.”

Een recent brancherapport* roept op tot 15.000 high-performance openbare en bestemmingslaadpunten uiterlijk in 2025 en tot 50.000 high-performance laadpunten uiterlijk in 2030. De kick-start van de partners is dan ook een oproep voor actie aan alle andere spelers in de industrie, evenals overheden en regelgevers, om samen te werken aan een snelle uitbreiding van het benodigde laadnetwerk om bij te kunnen dragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Als duidelijk signaal naar alle stakeholders zal het laadnetwerk van de drie partijen open en toegankelijk zijn voor alle bedrijfswagens in Europa, ongeacht het merk.

Klantgerichte benadering

Door te focussen op de behoeften van transporteurs, zullen verschillende toepassingen in overweging worden genomen. Wagenparkbeheerders met batterij-elektrische voertuigen zullen zowel kunnen snelladen - afgestemd op de Europese verplichte rustperiode van 45 minuten en een prioriteit binnen de JV - als 's nachts kunnen opladen.

Partners in de joint venture, maar concurrenten op alle andere gebieden

Volvo Group, Daimler Truck en de TRATON GROUP zullen gelijke aandelen bezitten in de geplande JV, maar blijven concurrenten op alle andere gebieden. De oprichting van de JV is onderworpen aan wettelijke en andere goedkeuringen. De ondertekening van een JV-overeenkomst kan tegen eind 2021 worden verwacht.

* Gepubliceerd in mei 2021 door ACEA, de European Automobile Manufacturers Association (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles), de organisatie van alle grote vrachtwagenfabrikanten in Europa, ook ondersteund door Volvo Group, Daimler Truck en TRATON GROUP.

Set canonical URL
Off