Persberichten

Circulus zamelt afval in met eerste elektrische Renault Trucks E-Tech D Wide vuilniswagen

3min
Circulus apeldoorn 1

Afvalinzamelaar Circulus heeft zijn eerste elektrische Renault Trucks E-Tech D Wide vuilniswagen in gebruik genomen. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer Harbers Trucks Apeldoorn.

Circulus verzorgt voor negen gemeenten in Gelderland en Overijssel het afval- en grondstoffenbeheer. Het bedrijf werkt de komende jaren toe naar zero-emissie afvalinzameling. Het doel is dat in 2030 ruim 80% van de vloot elektrisch aangedreven is. “Met de Renault Trucks E-Tech D Wide gaan we in eerste instantie vooral afval inzamelen in de regio Apeldoorn”, zegt Fleetmanager Reinier Hoppenbrouwers. “Het betreft de eerste elektrische achterlader. Het voordeel van een dergelijk voertuig is dat deze multifunctioneel inzetbaar is. We kunnen er kliko’s van particulieren mee legen maar ook vierwielige afvalcontainers die bij appartementencomplexen of evenementen staan.”

Chassis van de E-Tech D Wide

De Renault Trucks E-Tech D Wide 6x2 vuilniswagen is voor Circulus de negende elektrische truck in de vloot. “Het is onze eerste elektrische Renault-truck. Het 6x2-chassis van de E-Tech D Wide is perfect voor de achterlader. In de keuze speelt ook mee dat we al een aantal Renault-trucks in de vloot hebben. We kennen Renault-trucks als betrouwbare voertuigen, waar met Harbers Trucks een goede en degelijke serviceorganisatie achter staat.”

Stille en comfortabele truck

De Renault Trucks E-Tech D Wide (GVW 27 ton) is door Haller Benelux voorzien van een 21m3 Zoeller achterlader. Inmiddels gebruikt Circulus het voertuig een aantal weken. Hoppenbrouwers: “De chauffeur is heel enthousiast. Je rijdt er zo mee weg en de truck is heel stil en rijdt comfortabel. Ook de bijrijder die op de treeplank achterop het voertuig staat ervaart de voordelen. Ook voor hem/haar is het een stuk stiller. Een win-winsituatie. Verder biedt deze truck alle mogelijkheden die we gewend zijn van Renault-trucks. In de Global Cab hebben de chauffeur en de bijrijder(s) voldoende ruimte. Verder heeft de truck een Vision-portier met extra ramen aan de bijrijderskant voor optimaal zicht op de dode hoek.”

Prestaties monitoren met Optifleet

De Renault Trucks E-Tech D Wide is uitgerust met vier accupakketten van 66 kWh. “In de praktijk gaan we ervaren wat we allemaal met deze truck kunnen. De actieradius is van een groot aantal factoren afhankelijk. De achterlader wordt aangedreven door een elektrische PTO (E-PTO) die ook wordt gevoed door de accupacks. Daarnaast is de rijstijl van de chauffeur een belangrijke factor. Hoe snel trek je op? Hoe kun je het beste regeneratief remmen? Binnenkort krijgen de chauffeurs via Harbers Trucks een Code 95-chauffeurstraining waarin die zaken aan bod komen. Daarnaast gebruiken we Optifleet van Renault Trucks om de prestaties van de truck te monitoren.”

Opladen van de truck

Opladen doet Circulus op eigen terrein. “We hadden al laadfaciliteiten en die gaan we de komende jaren verder uitbreiden. Gelukkig hebben we in samenwerking met de netbeheerders de aansluiting op onze terreinen op tijd kunnen verzwaren en zijn we goed voorbereid zodat we ook in de rest van ons werkgebied (Deventer, Zutphen, Lochem) elektrisch kunnen rijden.”

Voorbereid op zero-emissie zones

Inmiddels bestaat bijna een kwart van het wagenpark van Circulus uit elektrische voertuigen. Hoppenbrouwers: “Onze vloot telt nu ruim tweehonderd voertuigen, zowel trucks als lichte bedrijfswagens en machines. Daarvan zijn er nu 34 volledig elektrisch, waarvan negen trucks. Naast onze eigen ambitie om te verduurzamen bereiden we ons daarmee ook voor op de toekomst. Apeldoorn en Deventer hebben al aangekondigd dat zij vanaf 2025 emissievrije zones invoeren in hun binnensteden, waar je alleen met een zero-emissie voertuig mag komen.”

Ook interesse in een Renault Trucks E-Tech D Wide?

Ik ga ermee akkoord dat Renault Trucks bij het verzenden van dit formulier mijn persoonlijke gegevens bewaart zolang als nodig is om de verstrekte informatie te evalueren en om contact met mij op te kunnen nemen over dit specifieke onderwerp. Mijn gegevens kunnen ook doorgegeven worden aan partners en distributeurs van Renault Trucks die in staat zijn mijn vraag te behandelen.
I agree to receive news and information about Renault Trucks products and events. I will be able to stop these communications in every email I receive.
Set canonical URL
Off