Welkom bij Renault Trucks
Nieuws
Last Mile Delivery: Slimmer, sneller en duurzamer bezorgen in de stad
#JoinTheGoodMove
Jul. 9 2025

Last mile delivery – het laatste traject van een levering naar de eindbestemming – vormt een steeds grotere uitdaging voor transport- en logistiekbedrijven. In veel gevallen bepaalt juist dit laatste stuk van de reis zowel de efficiëntie van een levering, als de kosten en impact op het milieu. Hoe kunnen transporteurs slimmer, sneller en duurzamer leveren in de stad? In deze blog bespreken we de grootste uitdagingen én de oplossingen die bijdragen aan efficiëntere stedelijke logistiek.
De drie grootste uitdagingen in last mile delivery
1. Stadsbeperkingen en zero-emissiezones
Steeds meer steden voeren strengere milieuregels in en beperken de toegang voor vervuilende voertuigen. Zero-emissiezones zorgen ervoor dat traditionele dieseltrucks worden geweerd, wat bedrijven dwingt om alternatieven te vinden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De overstap naar elektrische voertuigen vraagt om forse investeringen, zowel in voertuigen als in laadinfrastructuur. Daarnaast is er niet altijd voldoende kennis in huis om te beoordelen welke voertuigen passen bij specifieke routes of leveringen. Ook het wagenparkbeheer verandert: het laden van voertuigen moet slim gepland worden om stilstand te voorkomen, en subsidies zijn vaak lastig te doorgronden of moeten tijdig aangevraagd worden. Al met al vormt dit een flinke puzzel voor bedrijven die operationeel willen blijven én aan de regels willen voldoen.
2. Hoge kosten en inefficiëntie
Last mile delivery is het duurste onderdeel van de supply chain, mede door stijgende brandstofkosten, loonkosten en verkeersdrukte. De inefficiëntie ontstaat bijvoorbeeld doordat afleveradressen niet logisch op volgorde worden gezet, waardoor chauffeurs onnodige kilometers maken en meerdere keren dezelfde wijk of straat in moeten rijden. Ook worden voertuigen soms niet optimaal geladen, waardoor er meer ritten nodig zijn dan strikt noodzakelijk. Daarnaast speelt vertraging door verkeersdrukte of onduidelijke toegangstijden van klanten een rol. Al deze factoren zorgen samen voor extra rijtijd, hogere brandstofkosten, meer slijtage aan voertuigen én een lagere klanttevredenheid.
3. De druk om sneller en flexibeler te leveren
Consumenten verwachten steeds snellere leveringen, soms zelfs binnen enkele uren. Die verwachting wordt gevoed door grote e-commerceplatforms die levering op dezelfde dag of binnen een tijdslot mogelijk maken. Klanten vergelijken deze service met die van andere aanbieders, wat de druk verhoogt om mee te gaan in die snelheid. Voor transportbedrijven betekent 'efficiënter werken' dat ze hun logistieke processen moeten herzien. Van het slimmer combineren van leveringen, tot het beter benutten en nauwkeuriger plannen van routes. Tegelijkertijd moeten ze dat doen zonder de kosten te laten oplopen, wat een behoorlijke uitdaging is in een drukke stadsomgeving waar rekening gehouden moet worden met veel variabelen.
Oplossingen om last mile delivery efficiënter te maken
1. Elektrische voertuigen en slimme stadsvoertuigen
Elektrische vrachtwagens en bestelbussen worden steeds vaker ingezet voor stadsdistributie. Ze bieden toegang tot zero-emissiezones, hebben lagere onderhoudskosten en zijn energiezuiniger dan dieselvoertuigen. Zo kun je op jaarbasis duizenden euro’s besparen op brandstofkosten, afhankelijk van het aantal kilometers natuurlijk. Een groot voordeel voor transportbedrijven is het kunnen samenstellen van een gevarieerde vloot: van compacte bestelwagens tot zware e-trucks. Zo kun je elk type levering afstemmen op het juiste voertuig, wat zorgt voor maximale efficiëntie en flexibiliteit. Het is dan ook waardevol om samen te werken met een leverancier die niet alleen voertuigen levert, maar ook meedenkt over het optimale vlootbeheer. Renault Trucks ondersteunt bedrijven bij het maken van die keuze, zodat je altijd met het juiste voertuig op de juiste plek bent.
2. Microdistributiecentra en hubs
Door kleinere distributiepunten in of aan de rand van de stad op te zetten, kunnen leveringen sneller en efficiënter verlopen. Transportbedrijven kunnen deze microhubs gebruiken als tussenstations: goederen worden daar met grotere voertuigen naartoe gebracht en vervolgens met kleinere, wendbare voertuigen of cargo bikes naar de eindbestemming vervoerd. Dit zorgt voor kortere routes in de stad, minder verkeersbelasting en snellere levering. Ook kunnen deze hubs dienen als plek voor het laden van elektrische voertuigen of het sorteren van goederen op wijkniveau, waardoor het aantal gereden kilometers verder daalt.
3. Slimme route-optimalisatie en AI-gestuurde planning
Route-optimalisatie via AI helpt transporteurs de meest efficiënte routes te plannen, rekening houdend met verkeersdrukte, afleverlocaties, tijdvensters en voertuigcapaciteit. Dit bespaart tijd, verlaagt het brandstofverbruik en vermindert het aantal gereden kilometers. Voor de planner betekent dit minder last-minute wijzigingen en meer grip op de dagelijkse operatie. Chauffeurs profiteren van logisch opgebouwde routes met minder omrijden, wat de werkdruk verlaagt en de rijtijd optimaliseert. En voor de klant betekent het betrouwbaardere levertijden en een professionelere indruk van de dienstverlening.
De toekomst van last mile delivery
Nieuwe technologieën maken de logistiek steeds slimmer en duurzamer. Zo wordt kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om beter te voorspellen wanneer mensen iets willen bestellen. Ook helpt AI bij het plannen van de snelste bezorgroutes, bijvoorbeeld door te kijken naar actuele verkeersinformatie. Grote (e-commerce) bedrijven weten hierdoor beter in te spelen op drukke momenten, met als resultaat minder kosten en efficiëntere inzet van personeel en voertuigen.
In de toekomst kunnen ook zelfrijdende voertuigen en drones een belangrijke rol spelen bij het bezorgen van pakketten in de stad. In steden als Londen en San Francisco worden al tests gedaan met kleine bezorgrobots die zelfstandig pakketten afleveren. Dit kan zorgen voor minder verkeer en snellere leveringen. Daarnaast worden er steeds vaker slimme oplossingen gebruikt zoals pakketkluizen en afhaalpunten. Deze zorgen ervoor dat mensen hun pakket kunnen ophalen wanneer het hen uitkomt. In steden als Rotterdam en Parijs heeft dit het aantal bezorgritten al met 25% verminderd. Dat betekent niet alleen minder verkeer, maar ook minder uitstoot en een efficiëntere bezorging.
Renault Trucks: Jouw partner voor efficiënte stadslogistiek
Renault Trucks biedt een breed scala aan voertuigen die perfect aansluiten op de uitdagingen van last mile delivery. Van volledig elektrische vrachtwagens zoals de E-Tech Master, D en D Wide tot flexibele oplossingen zoals cargo bikes, Renault Trucks helpt transportbedrijven bij het creëren van een efficiënte en toekomstbestendige stadslogistiek. Dankzij deze veelzijdigheid kun je samen met Renault Trucks een op maat gemaakte oplossing ontwikkelen die voldoet aan jouw operationele eisen én milieudoelstellingen.
Waarom Renault Trucks?
- Toegang tot een brede range van elektrische voertuigen, van lichte bestelbussen tot zware vrachtwagens.
- Oplossingen voor zowel lange afstanden als de ‘last mile’, inclusief innovatieve cargo bikes.
- Advies en ondersteuning bij de implementatie van een duurzame stadsdistributie.
Verbeter je stadslogistiek
Last mile delivery brengt uitdagingen met zich mee, maar slimme oplossingen maken het mogelijk om efficiënter, duurzamer en kosteneffectiever te bezorgen. Elektrische voertuigen, microdistributiecentra en route-optimalisatie zijn nu al bewezen strategieën om de stadslogistiek te verbeteren. Met de opkomst van AI, drones en slimme bezorgsystemen zal de toekomst van last mile delivery zich steeds verder ontwikkelen.
Wil jij weten hoe elektrische voertuigen jouw stadsleveringen efficiënter kunnen maken? Renault Trucks helpt je graag op weg. Ontdek de mogelijkhedenen neem contact met ons op voor advies en ondersteuning.