Klantverhaal

Renault Trucks C Optitrack - Frankrijk - Transports Ferrato

Constructie

6min
RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Christian Vinet, die sinds april met de nieuwe Renault Trucks C Optitrack rijdt, kon de prestaties van dit voertuig reeds testen in de meest uiteenlopende omstandigheden: op wegen, bouwterreinen en gladde ondergrond. De Renault Trucks C Optitrack werpt zich op als een wendbaar, veelzijdig en robuust voertuig.

TRANSPORTS FERRATO

 

ACTIVITEIT: verhuur van vrachtwagens met chauffeur voor openbare werken en wegenwerken.

OPRICHTING: in 1962 te Marseille.

VLOOT: 55 voertuigen, waaronder acht exemplaren van de Renault Trucks T in eigen beheer en vier in langetermijnverhuur.

AANTAL PERSONEELSLEDEN: 50.

RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Zes uur ‘s morgens. We bevinden ons op enkele kilometers van de oude haven in Marseille. Christian Vinet begint zijn werkdag bij Transports Ferrato, een onderneming gespecialiseerd in het verhuren van vrachtwagens met chauffeur voor openbare en wegenwerken. Op het programma voor vandaag: een mechanische graafmachine ophalen in de zeehaven van La Ciotat en naar een bouwterrein brengen. Vervolgens rijdt hij naar de Gardanne-groeve om een lading steenpuin op te halen voor recyclage en tot slot rijdt hij naar wegenwerken ten noorden van de stad. Dit schema impliceert dat hij tussen de opdrachten door verschillende trailers moet aan- en afkoppelen. Reeds iets meer dan een maand werkt Christian Vinet met een Renault Trucks C, uitgerust met het Optitrack-systeem in 4x2-configuratie.

 

EEN VOERTUIG DAT ZICH AAN ELKE SITUATIE AANPAST

“Ik wilde een 6x4-trekker vervangen door een andere dubbelasser, die 50 ton kon slepen,” legt Robert Ferrato uit. Hij moest krachtig zijn en moest zich uit alle soorten van situaties kunnen redden op moeilijke terreinen. En ik heb de juiste beslissing genomen.” Christian koppelde een opligger voor tanktransport aan de C Optitrack en maakte zich op om La Ciotat te verlaten. “Ik rijd nu ongeveer een maand met dit voertuig en tot nu toe ben ik heel tevreden want hij heeft kwaliteiten die ik nooit had verwacht van een 4x2!” Christian rijdt al 23 jaar met vrachtwagens. “In het begin reed ik met trekkers en opleggers op snelwegen, maar later ben ik overgestapt op openbare werken. Ik ben ook mecanicien.” Op dit vroege uur rijdt het verkeer nog vlot op de snelweg langs de kust. Om de scheepswerf te bereiken, moet Christian door de oude stad en langs de oude haven rijden, enkele smalle rotondes nemen, enz. La Ciotat is niet gebouwd met het oog op dit soort voertuigen, maar Christian geraakt zonder problemen op zijn bestemming. De mechanische graafmachine staat geparkeerd op een stuk braakliggend terrein, omgeven door een aantal ongebruikte hangars uit de gloriedagen van La Ciotat. Nu krijgt de scheepswerf een tweede leven dankzij ondernemingen die er superjachten bouwen en onderhouden. Enkele minuten later is de mechanische graafmachine veilig vergrendeld op de tanktransporter en is Christian weer op weg. Het verkeer is nu al veel drukker en vertraagt vaak, soms zelfs tot stilstand. Ook vertrekken op een helling is er regelmatig bij. “Ik ben onder de indruk van het weggedrag van de Renault Trucks C. Schakelen gaat bijzonder soepel dankzij de perfect afgestelde gerobotiseerde versnellingsbak. Ik moet alleen de snelheidsregelaar in de ‘cruise’-modus zetten en het voertuig vertraagt vanzelf. Ik gebruik het rempedaal heel weinig.” Een eenvoudige rijstijl met een gunstige invloed op het brandstofverbruik. “In vergelijking met de vorige Renault Premium kun je op dezelfde rit gemakkelijk 160 tot 180 liter besparen. En zolang je in de automatische modus rijdt, ga je nooit buiten de groene zone.“

 

 

VEELZIJDIGE TERREINCAPACITEITEN

Wanneer hij terugkomt bij het magazijn van Ferrato, is het tijd om van oplegger te veranderen. Christian koppelt een semi-kiepbak met steenpuin voor de Gardanne-groeve, zo’n 40 kilometer buiten Marseille. De lokale omstandigheden zouden wel eens voor problemen kunnen zorgen: het heeft de jongste tijd veel geregend en de hellende bodem van de groeve zal wellicht modderig en glad zijn. De kalkgroeve recycleert vandaag de dag inert afval van bouw- en graafplaatsen om bouwmaterialen te maken. Wanneer hij aankomt, rijdt Christian de vrachtwagen met kiepbak, goed voor een totaal gewicht van 27 ton, rechtstreeks naar de loszone doorheen een netwerk van gladde sporen op steile hellingen. “Zodra het moeilijk wordt en je voelt dat de achterkant begint te slippen, moet je de Optitrack-modus inschakelen om de twee aandrijfwielen vooraan te activeren.” En dan merk je dat de C Optitrack alle obstakels overwint, zelfs in omstandigheden waarin een 6x4 zijn grip zou verliezen en maar moeilijk vooruit zou komen. “Een druk op deze dashboardtoets volstaat om het Optitrack-systeem in te schakelen. En daarna moet ik er niet meer aan denken want zodra de vrachtwagen meer dan 25 km/u rijdt, wordt het automatisch weer uitgeschakeld.” Dat geeft Christian de gemoedsrust die nodig is om zich te concentreren op het rijden en om bochten en hellingen aan de juiste snelheid te nemen. Om zijn vracht te lossen moet hij achteruit een helling oprijden die naar de top van de steenpuinberg gaat. Ook dat manoeuvre heeft de C Optitrack onder controle. “Met andere vrachtwagens heb ik me al vastgereden in deze stijging, zo erg zelfs dat de bumpers ingegraven raakten en ik geen kant meer uit kon. De C Optitrack heeft echter een veel grotere bodemvrijheid en een bumperhoek waarmee hij zelfs de moeilijkste terreinen aankan.”

Christian Vinet

“Hij kan bergen verzetten en is simpelweg niet te stoppen.”

Christian Vinet een chauffeur van Transports Ferrato
MERKBARE PRODUCTIVITEITSVERBETERING

De C Optitrack werd ook getest met een trailer voor heet asfalt. Een lange en delicate opdracht die ten minste drie kwartier duurt. “Deze trailers zijn extreem zwaar en kunnen tot 35 meter lang zijn. Bovendien moeten de manoeuvres tot op de centimeter nauwkeurig zijn: vooruit, achteruit, steeds opnieuw en opnieuw. Na drie kwartier staat de koppeling doorgaans roodgloeiend.” Maar ook hier is Christian in de wolken met de prestaties van de C Optitrack. “Hij is ongelofelijk wendbaar en de vloeiendheid waarmee hij in de vierwielaangedreven modus vertrekt, verbaasde me. Ik kreeg een oplegger in beweging die al heel lang stilstond en enkele remproblemen had. Dankzij het Optitrack-systeem krijgt de achterste aandrijfas hem in beweging zonder dat de koppeling protesteert.” Hij bekijkt de prestaties van dit voertuig van dichtbij en zonder toegevingen, met de blik van een mecanicien. De klant is aanwezig en kan zich zelf een idee vormen over de prestaties van het voertuig dat hij heeft gehuurd en beslissen of hij het opnieuw wil vertrouwen... of niet! “Hij heeft een uitstekende reputatie opgebouwd op bouwterreinen, in die mate zelfs dat ik al reserveringen heb tot volgend jaar.”

DURANCE GRANULATS

Durance Granulats, gevestigd in een kalkgroeve in Gardanne, wint kalk uit alluvierotsen en recycleert inert (niet vervuilend) afval van de bouwsector om materialen te produceren. “Onze onderneming is een pionier op dit vlak in de regio,” benadrukt site manager Alexandre Liegeon. “Elk jaar verzamelen onze vestigingen in Gardanne en Meyrargues zo’n 300.000 ton aan inerte materialen en steenpuin van afvalbeheerfaciliteiten.” Dit is een snel groeiende markt want gerecycleerde materialen zijn goedkoper en vaak kwalitatiever dan natuurlijke producten. “Dankzij het recyclageproces kunnen we dezelfde eigenschappen bieden als bij originele materialen.” Deze activiteit impliceert een aanhoudend aan- en afrijden van vrachtwagens op de bochtige sporen van de groeve, die enerzijds materialen komen lossen en anderzijds afgewerkte producten meenemen. Momenteel wordt 60 procent van het steenpuin gerecycleerd tot aggregaten. Dat komt overeen met het jaarlijkse verbruik van 20.000 inwoners. Dankzij deze activiteiten kunnen we onder meer natuurlijke rijkdommen besparen, een overmatige opslag van afval in opslagcentra voorkomen en de impact van het wegverkeer beperken door gecombineerd lossen en laden aan te moedigen.

COMFORT, VEILIGHEID EN ROBUUSTHEID VERENIGD

“Ik breng zes tot zeven uur per dag door in deze vrachtwagen, het laden, lossen en veranderen van opleggers niet meegerekend,” benadrukt Christian. “Dankzij de dubbele beglazing is het erg stil in de cabine van de Renault Trucks C. Alles werd tot in de puntjes ontworpen en de bedieningselementen staan binnen handbereik. Het Bluetooth®-systeem werd gevoelig verbeterd, zodat er geen echo meer is. De computer werkt intuïtief, de opbergvakken zijn ruim, de slaapbank is comfortabel... Kortom, het is elke ochtend weer een plezier om te komen werken. Ik heb veel minder last van stress en ben ‘s avonds minder moe. We kunnen onze tachograafwaarschuwingen instellen op 10, 15 of 20 minuten voor we moeten stoppen, zodat we tijd hebben om een geschikte parkeerplaats te vinden.» Hetzelfde comfort op elk terrein. “Ik was onder de indruk van het hoge comfortpeil van de cabine. Ze staat op schokdempers en niet meer op luchtkussens zoals bij mijn vorige Renault Premium. Zelfs op een modderige ondergrond of een pad met veel stenen blijft de cabine stabiel en worden alle oneffenheden vloeiend gecompenseerd.” De stalen bumpers, de hoge bodemvrijheid en het versterkte vijfde wiel dragen bij tot de veiligheid en betrouwbaarheid van het voertuig. Van Robert Ferrato krijgt de C Optitrack dan ook een topscore op dit ogenblik. “Ik zocht een wendbare 4x4-trekker die ook sterk presteerde en weinig kostte in gebruik, niet alleen aan brandstof, maar ook qua slijtage (banden, remmen, koppeling, enz.). Toegegeven, dit voertuig is nog heel nieuw, maar tot nu toe zijn we erg tevreden en ook onze klanten vragen ernaar.”

HET ‘PRODUCTVOORDEEL’
OHET OPTITRACK-SYSTEEM

T

wee hydraulische motoren in de voorwielen van de Renault Trucks C stellen het voertuig in staat om tijdelijk te genieten van vierwielaandrijving. Het eenvoudig te activeren Optitrack-systeem kan worden gebruikt tussen 0 en 25 km/u. Boven die snelheid wordt het automatisch uitgeschakeld. Het werkt in combinatie met de gerobotiseerde Optidriver-transmissie en is compatibel met de hydraulische Voith-retarder. Zo kunnen voertuigen met Optitrack-aandrijving zich tegelijk veelzijdig, zuinig en krachtig tonen en kunnen ze een zwaardere vracht vervoeren dan klassieke integraal aangedreven voertuigen. De Renault Trucks C Optitrack heeft bovendien een draaicirkel waarmee hij overal door kan en waarmee hij zich uit moeilijke terreinsituaties kan redden.

 

The Optitrack System
Set canonical URL
Off