Nieuws


 

29.06.2017

NIEUW LABORATORIUM OP WIELEN VOOR RENAULT TRUCKS

Renault Trucks continueert de zoektocht naar het verbeteren van de energie efficiency van trekker-oplegger combinaties. Het speciaal daarvoor opgezette FALCON-project (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption) heeft als doel een compleet innovatief vormgegeven combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en de reductie van de CO2-uitstoot kan worden aangetoond.

Een laag brandstofverbruik is de kern van de ontwikkelingsstrategie van Renault Trucks. De trucks zijn ontworpen om de winstgevendheid van vervoerders te verbeteren. In lijn met Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 en recentelijk het Urban Lab 2-project voor distributievoertuigen, ontwikkelt Renault Trucks nu een nieuwe experimentele trekker-opleggercombinatie die 13% minder brandstof verbruikt dan een standaard combinatie, met een Renault Trucks T als trekker.

De technische ontwikkelingen zijn gericht op het bereiken van een, onder normale bedrijfsomstandigheden, maximale terugverdientijd voor de klant van twee jaar. Op de middellange termijn moet de productie kunnen starten. Onderdeel van de ontwikkelingen zijn onder meer geoptimaliseerde aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Dit in samenhang met een verbeterde aandrijflijn, die gebruik maakt van een nieuwe generatie rookgas warmte-terugwin-systeem (op basis van de Rankine-cyclus) en geoptimaliseerde smeermiddelen. Met uitzondering van het warmte-terugwinsysteem zal de technologie worden geïntegreerd in een testvoertuig, dat vanaf eind 2018 onder echte omstandigheden getest zal worden.

Het FALCON-project, dat eindigt in 2020, biedt Renault Trucks een nieuw laboratorium op wielen. Het testvoertuig is echter niet alleen bedoeld voor het beoordelen van technologie die gericht is op het verder verminderen van het brandstofverbruik, maar ook ter voorbereiding op de toekomstige eisen en regelgeving ten aanzien van de CO2-uitstoot van zware vrachtwagens, volumes, afmetingen en banden.

Het project wordt geleid door Renault Trucks. Het consortium bestaat verder uit Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École centrale de Lyon (LMFA) en IFSTTAR (LTE; LESCOT). Het project wordt financieel ondersteund vanuit het FUI-regiofonds.