Nieuws
rss


24.02.2015

Test Renault Trucks Maxity met brandstofcel

Eerste elektrische truck met brandstofcel in Europa

Renault Trucks en het Franse La Poste werken samen om als eerste in Europa een elektrische truck met brandstofcel uit te rusten. De 4,5-ton Elektrische Renault Trucks Maxity kan een afstand tot 200 kilometer elektrisch afleggen. De praktijktest neemt een jaar in beslag en wordt uitgevoerd  in het Franse Dole in de Jura.

Samen met het Franse La Poste zet Renault Trucks nu als eerste in Europa een praktijktest op met een Elektrische Renault Trucks Maxity: een volledig elektrische 4,5 ton’s distributietruck met brandstofcel als range extender. In de brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektriciteit. De brandstofcel werd ontworpen door Symbio FCell en zorgt ervoor dat het voertuig een twee keer zo lange afstand kan afleggen dan gebruikelijk. De test die een jaar in beslag neemt, geeft Renault Trucks de mogelijkheid om de potenties van waterstoftechnologie te onderzoeken in praktijktoepassingen.

“Het voertuig is vrijwel geluidloos en stoot alleen waterdamp uit. De mogelijkheid om 200 kilometer volledig elektrisch te rijden, maakt het voertuig uitermate geschikt voor distributieroutes in stedelijke omgevingen. Ons doel achter dit project is om Europese steden te ondersteunen in hun streven om zowel het geluidsniveau als de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen”, verklaart Erik Lenssen, product manager bij Renault Trucks Nederland.

Voor La Poste dat momenteel de grootste vloot elektrische voertuigen ter wereld heeft, is het experiment onderdeel van een continue focus om de actieradius van haar elektrische vloot te vergroten. Al bijna een jaar test het bedrijf schone voertuigen die rijden op waterstof: “Waterstof blijkt een efficiënte oplossing te zijn om de actieradius van elektrische voertuigen te vergroten. De ontwikkeling van een efficiënt waterstofopslagsysteem is zeer cruciaal in de toekomst van deze energie transitie”, verklaart Frédéric Delaval, Technical Director bij La Poste.

Renault Trucks heeft zijn 4,5-tons Elektrische Maxity zo aangepast dat er een brandstofcel kan worden gemonteerd door Symbio FCell. "Wanneer het voertuig rijdt, wordt de elektromotor gevoed door twee complementaire energiebronnen. De brandstofcel kan een maximaal vermogen van 20 kW leveren en, zodra die drempel is bereikt, leveren de batterijen het resterende vermogen. Bij stationair draaien, is de brandstofcel beschikbaar om de batterij zo nodig te laden”, verklaart Christophe Vacquier, die toezicht heeft op het project. De warmte die vrijkomt van de brandstofcel , wordt  gebruikt voor verwarming van de cabine. Hierbij wordt voorkomen dat er energie opgeslagen in de accu’s wordt verbruikt, wat de actieradius verder verhoogt. “De vorming van water uit zuurstof in de lucht en waterstof opgeslagen in de tanks zorgt voor de productie van elektriciteit en warmte, in overeenstemming met het omgekeerde principe van elektrolyse van water.”

Door ondertekening van dit contract spannen La Poste en Renault Trucks zich samen in voor een levensvatbaar vervoersalternatief op waterstof. Net als bij de conventionele elektrische voertuigen, vereist het kunnen slagen van dit project ondersteuning van zowel de industrie, gebruikers als de politiek.

 

rss