Nieuws
rss


 

12.05.2014

SPECIALISTISCH RENAULT TRUCKS-BOSBRAND BESTRIJDINGSVOERTUIG VOOR BRANDWEER IJSSELLAND

De Renault Midlum CCF is zeer geschikt om in zwaar terrein ingezet te worden.

Renault-ccf-bosbrandbestrijdingsvoertuig2Voor de specialistische bosbrandbestrijding heeft de brandweer IJsselland, post Ommen onlangs een Renault Midlum CCF 4x4 in gebruik genomen. De truck is voorzien van een Ziegler opbouw. Met name de standaard brandwerende voorzieningen in het voertuig en de goede terreinvaardigheid waren voor de brandweer reden om voor Renault Trucks te kiezen.

De Renault CCF (Camion Citerne de Forêts) is geschikt voor ongerepte natuur met veel obstakels. De truck heeft een relatief laag gewicht (13.380 Kg), een grote bodemvrijheid en heeft een chassis die extreme torsie kan verdragen.


Zeer geschikt voor zwaar terrein
De brandweer Ommen-Hardenberg heeft ondervonden dat standaard 4x4 bosbrandbestrijdingsvoertuigen door het relatief hoge gewicht en de beperkte bodemvrijheid een reële kans hebben om vast te lopen. Door zijn eigenschappen (laag gewicht, grote bodemvrijheid, robuust chassis, red.) is de Renault Midlum CCF zeer geschikt om met name in zwaar terrein ingezet te worden. De truck heeft als doel een beginnende brand bij de bron aan te pakken daar waar een standaard bosbrandbestrijdingsvoertuig niet meer bij kan komen.

Om de terreinvaardigheid te optimaliseren is een (niet automatisch) bandenaflaatsysteem op het voertuig aangebracht om de druk in de banden te reduceren naar 3 bar.Renault-ccf-bosbrandbestrijdingsvoertuig1
Hierdoor wordt de oppervlakte van de band vergroot waardoor de grip van de band toeneemt. Het voertuig is voorzien van een bumper/wiel blussing voor het rijden op verbrand of gloeiend terrein.

De Renault CCF wordt als brandweervoertuig af fabriek geleverd. Het voertuig is standaard voorzien van brandwerende veiligheidsmaatregelen. Essentiële kabels en leidingen zijn omkleed met een brandwerend omhulsel om de bedrijfszekerheid langer te waarborgen. Remtrommels zijn zodanig afgesloten dat er geen vuur in de trommel kan komen en de voertuigaccu’s zijn op hoogte geplaatst van de manschappencabine. In het contactslot zit een vaste sleutel die niet uitneembaar is zodat, mocht men snel een gebied moeten ontvluchten, de sleutel altijd in het contactslot zit en er meteen kan worden gestart en weggereden.

Ziegler opbouw
De cabine is voorzien van vier ademluchttoestellen met elk een reservefles. De watertank heeft een inhoud van 4.200 liter waarvan 400 liter als noodvoorraad voor zelfbescherming. Door een digitale niveauweergave op het dashboard en peilglas aan de achterzijde van de watertank is deze inhoud af te lezen. De watertank heeft een vulcapaciteit van 3.000 Ltr/min bij 2,5 bar. De tank kan gevuld worden via twee hydrant aansluitingen aan de achterzijde van de tank. Aan de linkerzijde van de watertank bevindt zich de zuigaansluiting van de motorspuit en kan er vanaf open water gewerkt worden.

Renault-ccf-bosbrandbestrijdingsvoertuig3

De Renault CCF is voorzien van twee bluspompen van Ziegler. De ene pomp heeft een waterlevering van 1.500 Ltr/min bij 10 bar en 3 meter zuighoogte.Twee slanghaspels zijn aan de achterwand van de tank gemonteerd met elk een lengte van 60 meter. Deze slangen zijn beide te verlengen tot 110 meter.

De tweede pomp is elektrisch aangedreven en voedt het ‘sprinklersysteem’ rondom de cabine. Bosbrand is dynamisch en er kan zich een situatie voordoen waarbij een eenheid wordt ingesloten door een brand. Wanneer een voertuig wordt overvallen door een brand, en er kan niet meer worden gevlucht, kan een cabine nog beperkte tijd bescherming bieden. Zeker wanneer deze cabine kan worden gekoeld door een ‘sprinklersysteem’. Een reguliere, brandstof aangedreven pomp, is hiervoor ongeschikt. Deze zal door zuurstoftekort bij een brand afslaan waardoor de pomp afslaat. Om deze reden is een elektrische pomp geplaatst op het chassis. Deze pomp blijft gevoed worden door de accu’s van het voertuig waardoor de bedrijfszekerheid toeneemt.

Aan de voorzijde van het voertuig is een elektrische lier  gemonteerd, met een nominale trekkracht van 5400 Kg. Door de aanwezig klapschijf kan deze trekkracht worden verdubbeld. De lier kan met behulp van een afstandsbediening elektrisch worden bediend.

rss