Nieuws
rss


 

01.09.2015

RENAULT TRUCKS START EDIT-PROJECT VOOR VERLAGING BRANDSTOFVERBRUIK BIJ DISTRIBUTIEVOERTUIGEN

Beoogde pojectdoelstelling is 13% minder brandstofverbruik

Renault Trucks heeft samen met zes partners de aftrap gegeven voor het project met de naam EDIT (Efficient Distribution Truck). Doel van het project is terugdringing van het brandstofverbruik bij distributievoertuigen. Ten opzichte van de huidige productievoertuigen moet het verbruik met behulp van innovatieve technologieën met 13% worden teruggebracht. Het prototype dat wordt gebruikt is een Renault Trucks D Wide Euro 6 met koelopbouw. Op termijn moet dit project leiden tot nieuwe afzetmogelijkheden op de Europese markt voor distributievoertuigen.

Na de Optifuel Lab 2, het laboratoriumvoertuig met vele technologische innovaties gericht op terugdringing van het brandstofverbruik bij trucks in het internationaal transport, richt Renault Trucks zijn onderzoek nu op distributievoertuigen. Onlangs werd hiervoor het EDIT-project gelanceerd (Efficient Distribution Truck) op basis van de Renault Trucks D Wide. Dit samenwerkingsproject voert Renault Trucks uit met zes partners: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS), IFSTTAR (LICIT). Het project is gekwalificeerd door innovatiecluster LUTB (Lyon Urban Truck and Bus: personen- en goederentransport in stedelijke omgeving) en ontvangt financiële ondersteuning van het fonds FUI Régions (project op basis van unieke interministeriële fondsen).

Doel van het project is het ontwerpen en ontwikkelen van een demonstratievoertuig voor koeltransport dat 13% minder brandstof verbruikt dan het Euro 6-distributievoertuig dat als referentie dient. Dit demonstratievoertuig moet gebruikmaken van technologieën die in 2020 commercieel toepasbaar kunnen zijn en waarvoor iedere partner zijn knowhow inbrengt.

Het project steunt op verschillende onderzoeksrichtingen. Allereerst zal de aerodynamica van voertuig en koelopbouw grondig worden verbeterd. Vervolgens wordt het prototype uitgerust met een micro-hybride-systeem met laag voltage, dat een deel van de remenergie via een elektrisch omkeerbare voorziening terugwint. Deze voorziening drijft hulpsystemen aan met de teruggewonnen energie en kan de verbrandingsmotor ad hoc ondersteunen. Verder wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een nieuw rijhulpsysteem. Hierbij geven lampjes in drie kleuren een eventuele statusverandering weer, waarmee het snelheidsprofiel voor een minimaal verbruik wordt aangegeven. Ook zal het systeem de chauffeur in staat stellen de meest zuinige route voor zijn truck te kiezen. Tenslotte worden er nieuwe banden met een verlaagde rolweerstand op het prototype getest.

Afronding van het EDIT-project en levering van het voertuig vindt naar verwachting plaats in 2018.

rss