Nieuws
rss


 

28.05.2013

Nieuw design

Een nieuw design in het teken van efficiëntie

Het is intussen al meer dan zes jaar geleden dat de eerste schetsen van het nieuwe Renault Trucks gamma, onder leiding van Hervé Bertrand, gemaakt werden. Twee weken voor de lancering legt Hervé Bertrand uit hoe het nieuwe productgamma, dat in het teken van de efficiëntie staat, is ontstaan.


Het design van de nieuwe trucks is sinds drie jaar definitief, terwijl de eerste schetsen dateren van 2006. In het prille begin dachten Hervé Bertrand, directeur van de designafdeling, en zijn teams zich te laten inspireren door de autowereld. "wij waren echter niet tevreden over het resultaat", legt hij uit: "de auto-industrie werkt met veel kortere cycli. Wij wilden een duurzame vorm die niet verouderd raakt." Al zeer snel waren de designers het erover eens dat het begrip ‘tool’ fundamenteel voor hen was: wat is een vrachtwagen anders dan een ‘tool’ voor transporteurs om hun werk zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren? "Vroeger werden de ambachtslieden gedefinieerd door de ‘tools’ die ze gebruikten," analyseert Hervé Bertrand, "dankzij hun gereedschap konden zij hun werk goed uitvoeren. Deze waren vooral functioneel, maar tegelijk ook mooi en waardevol. Dit idee wilden we verwerken in het nieuwe productgamma van Renault Trucks: onze klanten voertuigen aanbieden die als efficiënte ‘tools’ ervaren worden en waarmee ze hun werk met de trots kunnen uitvoeren."

De teams lieten zich inspireren door verschillende bedrijfstakken en producten die zowel het begrip ‘tool’ als efficiëntie symboliseren. De fotocamera van Leica® is één van deze inspiratiebronnen. Dit toestel staat bekend om zijn efficiëntie, terwijl zijn design verfijnd is, met als enig doel functioneel te zijn voor het nemen van de best mogelijke foto’s. Een ander voorbeeld: Opinel®. Dit mes heeft een zeer eenvoudige vorm dat de functie van het voorwerp weerspiegelt en toch is het een mooi mes.

De designers hebben zich ook laten inspireren door de motorwereld, met name die van de jaren 50: "Op die motoren waren het chassis en de tank zichtbaar en ontworpen om hun functie te vervullen", voegt Hervé Bertrand toe, "en dat konden we vertalen naar de wereld van de vrachtwagen. We zullen elementen hiervan in de finale vorm terugvinden."

Als we het in de truckwereld hebben over efficiëntie, is dit gekoppeld aan het begrip brandstofbesparing. Renault Trucks is op dit gebied met de Renault Premium Route en het Optifuel Programma pionier en marktleider, en is bij de overgang naar de Euro VI-norm wel degelijk van plan om dit te blijven. Daarom was verbruik van groot belang bij het ontwerp van het nieuwe gamma. "Het ontwerp van een vrachtwagen die een zo efficiënt mogelijk werktuig is, vertaalt zich in termen van design door een cabine met de best mogelijke Cx-waarde", legt Hervé Bertrand uit. Het door Renault Trucks in eigen huis gerealiseerde cabine-ontwerp werd dus vanaf het begin met dit doel ontworpen. De designers hebben ervoor gekozen om de voorruit schuin te plaatsen en wat men de voet van de A-stijl noemt een hoek van 12° te geven om de luchtpenetratie te bevorderen. De scherpe randen aan de zijkant van de cabine en de geprofileerde koplampen dragen eveneens bij tot het beheersen van het verbruik. Alle gekozen opties werden vervolgens uitvoerig getest in de windtunnel. "We wilden een vrachtwagen even efficiënt als de Renault Premium Route en even indrukwekkend als de Renault Magnum", besluit Hervé Bertrand, "en ik denk dat ik gerust kan zeggen dat we daarin geslaagd zijn!", zegt hij verheugd.

Het interieur werd volledig opnieuw ontworpen met twee afzonderlijke ruimten: de eerste bestemd voor het rijden, de tweede bestemd voor de rust en de ontspanning. Een chauffeur zit slechts de helft van de tijd die hij doorbrengt in de cabine, achter het stuur. De rest van de tijd slaapt, eet, drinkt of belt hij. Naar het voorbeeld van het duurzame buitendesign werd interieur met hetzelfde idee ontworpen: "Aangezien de bestuurder veel tijd doorbrengt in zijn vrachtwagen, was het voor ons belangrijk om een interieur aan te bieden met kleuren die niet gaan vervelen," benadrukt de directeur van de designafdeling, “we hebben dus voor zwart- en grijstinten gekozen die de ogen niet vermoeien en we hebben steef gecreëerd met LED verlichting, wat uniek is in de truckwereld.”

Het design van de vrachtwagens van het nieuwe gamma weerspiegelt wat ze daadwerkelijk zijn: ‘tools’ om zo efficiënt mogelijk mee te kunnen werken. Ze beantwoorden aan de verwachtingen en volbrengen de opdracht waarvoor ze bestemd zijn. "We hebben deze vrachtwagens ontworpen met trots in gedachten," besluit Hervé Bertrand, "de trots van degene die er eigenaar van is en de trots een efficiënt werktuig te gebruiken voor de vervulling van de opdracht, het goederenvervoer, dat van vitaal belang is voor de samenleving."

rss